Ny chef för Mirum

Annelie Svensson, 52, är nyligen utsedd till centrumchef för Mirum Galleria. Men det är ingen ny arbetsplats för henne.

Annelie Svensson är utnämnd till ny centrumchef för Mirum Galleria.

Annelie Svensson är utnämnd till ny centrumchef för Mirum Galleria.

Foto: Sören Boström

NORRKÖPING2019-05-10 14:00

– Jag har jobbat på Mirum sedan 2005 och haft ett fantastiskt roligt uppdrag i gallerian, då jag varit marknadsansvarig och som sådan ordnat med event och svarat för marknadsföringen av gallerian.

– Och att nu bli centrumchef, känns jätteroligt och utmanande. Det blir förstås nya uppgifter i arbetet, men det känns väldigt kul att få kliva på chefsjobbet just nu, när vi står inför så mycket nytt.

Som vad då?

– Om man tittar på Mirum, började vi med ett strategiskt arbete redan för tre år sedan, för att göra något nytt med Mirum Galleria. Mirum måste hitta en egen position i Norrköping och det här jobbet börjar vi se frukten av nu med bland annat det event center, som vi berättat om tidigare, och som kommer att öppna i höst här på Mirum.

– Ett upplevelsecenter på 4 000 kvadratmeter, med ett stort nöjesutbud bestående av VR-upplevelser, interaktiv trampolinpark, speciella bowlingbanor, en restaurang som blir basen i det hela och mycket annat.

Lite annorlunda på ett köpcentra?

– Ja, Event Center kommer att innebära att Mirum plötsligt får en helt ny position i Norrköping. Det är hit vi hoppas man kommer att åka i framtiden, med sina kompisar, arbetskamrater eller familjen.

– Så det här blir definitivt ett annorlunda och nytt spännande inslag i Mirum, vid sidan om alla våra butiker, bibliotek, vårdcentral.

Är det här det första i sitt slag i Sverige?

– Det är unikt för vår region, men Event Center har redan en framgångsrik etablering i Växjö och det är med deras kompetens och erfarenhet, som vi nu bygge denna häftiga upplevelse.

Kommer det att fortsätta så här, att Mirum går mot färre butiker och mer andra verksamheter?

– Jag tror att det är så här handeln och köpcentra utvecklas idag. Man måste hitta sin egen nisch och man måste framförallt kombinera service, handel och upplevelser.

– För när man får allt detta på ett och samma ställe, blir det som gamla tiders torg, det vill säga att det är där man träffas, men man har olika ärenden.

Och handeln kommer att finnas kvar?

– Ja, absolut. Handeln är en viktig bas och i framtiden kommer vi troligen att hamna på cirka 50-60 butiker, ungefär som vi är idag. Men det som är runt omkring butikerna, är det som kommer att forma platsen. Allt från att sätta guldkant på vardagen till att skapa en mötesplats, helt enkelt.

– Och jag börjar se lite tecken på att det kanske kommer lite lokala butiker och handlare, vid sidan om de stora butikskedjorna och det är en utveckling som jag i så fall tycker om, som ett komplement.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om