Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu vill de ha slut på kaoset

Störningarna i tågtrafiken mellan Norrköping och Linköping är ohållbara och måste lösas - snarast. - Accepterar vi det här får vi leva med fortsatt tågkaos, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).75 miljoner kronor har nu avsatts för att bygga ut järnvägen mellan städerna.

Norrköpings och Linköpings kommuner föreslår tillsammans med regionförbundet Östsam olika åtgärder på järnvägsförbättringar mellan städerna. Fr v Jan Owe-Larsson, Östsam, Lars Stjernkvist (S) och Paul Lindvall (M).  Foto: Malin Perk

Norrköpings och Linköpings kommuner föreslår tillsammans med regionförbundet Östsam olika åtgärder på järnvägsförbättringar mellan städerna. Fr v Jan Owe-Larsson, Östsam, Lars Stjernkvist (S) och Paul Lindvall (M). Foto: Malin Perk

Foto:

NORRKÖPING2011-08-30 03:00

Som Folkbladet nyligen berättade ser det mörkt ut för Östergötland när det gäller investeringar på järnvägen de närmaste tio åren. Men nu försöker kommunpolitiker i Norrköping, Linköping, tillsammans med regionförbundet Östsam, att bryta det låsta järnvägsläget.

- Det här duger inte längre, vi har haft dubbelspår i 100 år nu, det är dags att göra nåt mer, säger Paul Lindvall (M), kommunstyrelsens ordförande i Linköping, som tillsammans med Stjernkvist och Östsam, på måndagen presenterade gemensamma förslag för framtidens järnväg.

Det är Trafikverket som på regeringens uppdrag ska utreda behovet av ökad kapacitet i det svenska järnvägssystemet. Men förslagen i kapacitetsutredningen är otillräckliga, menar de östgötska politikerna.

- Flaskhalsen mellan Linköping och Norrköping måste åtgärdas i nutid, om inte störningarna på tågtrafiken ska bestå under lång tid framåt.

Nationellt problem
De stora kapacitetsproblemen på sträckan Linköping-Norrköping är inte bara ett östgötskt problem.

- Det här drabbar inte bara den regionala arbetspendlingen, utan resenärer från hela landet som färdas på sträckan Stockholm-Malmö, säger Lars Stjernkvist.

Nu gör alltså Norrköping och Linköpings kommuner, tillsammans med regionförbundet Östsam, en gemensam kraftsamling för att få bukt med problemet.

- Genom att sätta in åtgärder på etappen i Östergötland säkrar vi både den regionala arbetspendlingen, samtidigt som vi löser upp en propp i det nationella systemet, fortsätter Stjernkvist.

Bygg ut järnvägen
I sitt yttrande till kapacitetsutredningen föreslår politikerna att järnvägen mellan Linköping och Norrköping byggs ut - snarast.

Ett förslag som, enligt politikerna, är både realistiskt och genomförbart.

Helt nya spår mellan städerna skulle, enligt dem, kosta åtta miljarder kronor men det är inte aktuellt i nuläget. Det finns andra billigare och snabbare sätt att förbättra tågtrafiken, i olika etapper. Till att börja med handlar det om att åtgärda de allvarligaste bristerna.

- Vi är beredda att på olika sätt medverka till att nya spår byggs mellan Norrköping och Linköping. Vi är villiga att delta med både investeringsmedel och planeringsresurser, säger Paul Lindvall (M) och berättar att kommunerna, tillsammans med Östsam redan avsatt 75 miljoner kronor till planeringen av järnvägen mellan tvillingstäderna.

Östsams styrelseordförande Jan Owe-Larsson (M) lyfter fram att kapacitetsbristen i Östergötland, tillsammans med problemen i Stockholm, är de värsta i landet.

- Det är bra att kapacitetsutredningen så tydligt visar att kapacitetsbristen i Östergötland är ett nationellt problem. Men om inte problemen ska bestå efter 2021 måste det till fler spår. När Citybanan i Stockholm är färdigbyggd 2017 kan fler tåg släppas fram på Södra stambanan. Då kan vi inte ha kvar en flaskhals här, säger Jan Owe-Larsson (M), styrelseordförande i regionförbundet Östsam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om