Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu startar surfkriget

Bussbolagen räknar med att surfkriget trappas upp i sommar. Och här är Swebus nya vapen i kampen om resenärerna: En Mercedesbuss med supersurf.

Eget USB-uttag. Från varje säte har resenärerna ett eget USB-kabeluttag i taket och varje sätespar har ett eluttag med 220 volt.

Eget USB-uttag. Från varje säte har resenärerna ett eget USB-kabeluttag i taket och varje sätespar har ett eluttag med 220 volt.

Foto: Sara Segraeus

NORRKÖPING2016-06-22 08:00

Många pendlare och resenärer ställer krav på internet ombord på tåg och buss. Tågoperatörerna satsar också hårt på att förbättra uppkopplingen på det svenska järnvägsnätet till den 1 juli, när de får tillgång till 900 mhz-bandet och det snabbare 4G-nätet. Nu svarar bussbolaget Swebus med nya bussar utrustade med ett nytt wifi-system som ska ge resenärerna snabbare wifi.

– Med den här satsningen tar vi framför allt upp kampen om tågresenärerna som är vana vid lite mer bekvämlighet. Vi tror att kriget om uppkopplingen kommer att trappas upp i sommar, säger Christel Grip, presschef på Swebus.

Den nya bussmodellen ska trafikera linjen 830 mellan Stockholm och Göteborg, via bland annat Norrköping. Bakgrunden är att bussbolaget har märkt att resenärerna efterfrågar wifi, utan också ställer allt högre krav på bekvämlighet.

– Det här är ett sätt att möta en efterfrågan från kunderna, framför allt driver ungdomar på den här utvecklingen. De ställer högre krav när det bekvämlighet och när det gäller att utnyttja tiden ombord, säger Christel Grip.

I bussarna finns högre komfort med ökat benutrymme och mera plats vid varje säte, totalt räknar man med 20 procent mer volym vid varje säte. Stolen går inte bara att fälla bakåt, utan även att skjuta i sidled. Men framför allt satsar Swebus mycket på nytt wifi-system. Bussens maximalt 55 resenärer delar på en rauter.

– Det blir färre resenärer som delar på samma bandbredd jämfört med tågen. Nu har vi fått en riktigt bra uppkoppling som är snabb och stabil. Det känns riktigt bra att kunna erbjuda det, säger Christel Grip.

Totalt sätts 14 nya bussar in, varav de allra flesta trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg. Under Folkbladets test i bussen, då den stod parkerad på Norra Promenaden, uppmättes 9,29 Mbit per sekund i nedladdning och 27,04 Mbit per sekund i uppladdning. Men på vägen till Norrköping från Nyköping ska 150 Mbit per sekund ha uppmätts.

011-200454

Fakta om Swebus nya bussar: Mercedes Tourismo RDH L/3

• Benutrymmet är mellan 79 och 83 cm, vilket är upp till 9 cm mer än i de äldre bussarna som byts ut.

• Sätena närmast mittgången är även skjutbara i sidled.

• Det större benutrymmet kombinerat med de skjutbara sätena gör att varje plats blir cirka 20 procent större.

• Varje buss har 55 platser, att jämföra med 60 på de äldre bussarna.

• Utrustade med gratis wifi ombord baserat på internetroutern Icomera M4X för expressbussar. Routern aggregerar bandbredden från två eller flera teleoperatörer, vilket ger den högsta kapaciteten i hela bussbranschen.

• Varje plats är utrustad med eget USB-uttag och varje sätespar har ett 230 V eluttag.

• Säkerhetsbälte på alla platser, precis som på alla Swebus bussar.

• Sätenas klädsel delvis av läder.

• Miljöklassad Euro 6.

• Sexcylindrig motor av modellen OM 470 315 KW med lägre bränsleförbrukning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om