Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu ska platsen bli trafiksäker

Vikboplan ska bli mer trafiksäker. Östra station kan bli skola. Ett flerbostadshus med 30 lägenheter mot Odalgatan.

Förslag. Påbyggnad på den byggnad som i dag innehåller restaurang.

Förslag. Påbyggnad på den byggnad som i dag innehåller restaurang.

Foto: Strategisk arkitektur

NORRKÖPING2016-04-04 14:00

Det ingår i en ny plan för fastigheten Oxelbergen 1:2, en plan som fram till den 15 april är ute på samråd.

Det aktuella området gränsar i söder till spårvagnshallarna och i norr till Oxelbergsparken. Tanken är att utveckla området – som idag har en institutionskaraktär, med låga kontorsbyggnader byggda på 1970-talet – så det blir bättre integrerat i staden.

Byggnaderna ska tillåtas få en annan användning, så kallad centrumverksamhet, vilket öppnar för privata aktörer att etablera sig i området.

Vikboplan ska omgestaltas för att bli en tydlig entré till området och en mer trafiksäker plats för fotgängare.

Planområdet var tidigare ett stations- och spårområde som efter att tågverksamheten lagts ner omvandlades till ett institutionsområde innehållande flera statliga verk. De statliga verken har flyttat härifrån. I dag finns här en vårdcentral, friskolan Erlaskolan, en restaurang, kommunens socialkontor, och ett tryckeri.

Östra station, byggd 1910, är det enda som finns kvar från järnvägsverksamheten. Den har högt kulturvärde och får inte rivas. Den nya planen möjliggör att Östra station, som i dag står tom, skulle kunna användas som skola.

Bakom Östra station kan en mindre skolgård anläggas. I övrigt är det tänkt att den befintliga skolgården mot Oxelbergsparken ska samnyttjas.

Ett nytt huvudstråk, för gång- och cykeltrafik, ska gå rakt genom området, från Vikboplan. Står man framför Östra station så börjar stråket till vänster om stationen. Mot stråket kan entréer och entrétorg lokaliseras,och befintliga låga hus kan byggas på med nya våningar, kanske med stora glasytor, till exempel på den byggnad som innehåller restaurang.

Mot Odalgatan planeras ett flerbostadshus med cirka 30 lägenheter.

Bil- och kollektivtrafik ska samlas till ett stråk, genom en kvartersgata som svänger in bakom Östra station och sedan går parallellt med det nya huvudstråket, en tydligare förbindelse mellan Vikboplan och Verksvägen. Bakom Östra station föreslås en av- och påstigningsplats där föräldrar kan lämna skolbarn på ett trafiksäkert sätt.

Vid Östra station finns i dag en busshållplats som trafikeras med busstrafik från och till Linköping. Ett nytt läge för busshållplatser föreslås vid Odalgatan söder om Vikboplan, med en vändplats längre ner på Styrestagatan.

På parkeringsplatsen söder ut, mot spårvagnshallarna, finns möjlighet att bygga parkeringshus.

Fakta

Detaljplanen gäller fastigheten Oxelbergen 1:2.

Syftet är att möjliggöra en mer flexibel användning, utöka byggrätten för att utveckla området och att öppna upp genom att skapa bättre entréer och en tydligare struktur med bättre kopplingar till innerstaden och stadsdelen Oxelbergen.

Detaljplanen är ute på samråd till den 15 april.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om