Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu ska frågan om Skenäsfärjan upp till riksdagen

Efter mängder av stopp och störningar har Moderaterna bestämt sig för att föra frågan om Skenäsfärjan upp till riksdagen. "Det verkar ju inte riktigt som att signalerna kommer fram", säger riksdagsledamoten John Widegren (M).

Skensfärjans driftstopp ställer till stora problem för både pendlare och företagare på Vikbolandet. Även turister tvingas till långa omvägar.

Skensfärjans driftstopp ställer till stora problem för både pendlare och företagare på Vikbolandet. Även turister tvingas till långa omvägar.

Foto: Janne Forsby

Norrköping2020-08-21 19:00

Stopp, på stopp, på stopp. Driftsstoppen för Skenäsfärjan har under sommaren avlöst varandra. I juli stod färjan still nästan en vecka efter att även reservfärjan fått problem. Hittills i år har färjan stått till i totalt tre veckor på grund av maskinproblem.

Och det har inte bara varit den här sommaren. Problemen med färjan mellan Skenäs och Säter, alltså mellan Vikbolandet och norrsidan av Bråviken, har varit otaliga under årens lopp. Något som ställer till stora bekymmer för pendlare och lantbrukare. Färjan används även flitigt av turister under sommarmånaderna. Nu har Moderaterna i Norrköping tagit initiativ till att föra frågan hela vägen upp till riksdagen.

– Det här är ju egentligen ingenting nytt, men den här sommaren har varit exceptionell, säger Sophia Jarl (M), oppositionsråd.

Moderaternas landbygdspolitiska talesperson John Widegren kommer nu lämna in en interpellationen till riksdagen med en fråga till infrastruktur Tomas Eneroth (S) om åtgärder. Inlägget kommer med största sannolikhet att tas upp i riksdagsdebatt i september.

– Jag tror att frågan behöver lyftas upp ett snäpp. Det verkar ju inte riktigt som att signalerna kommer fram, säger John Widegren.

– Allt kan vara trasigt en dag eller två, men inte veckovis som det har varit den här sommaren. Om man jämför med om det varit en väg inne i stan, hade man inte accepterat att det inte fungerat i flera veckor. När det är på landsbygden är det okej – det köper inte jag! För jordbruket som har mark på båda sidor är det ett jätteproblem.

Hans förhoppning är att infrastrukturministern förstår vidden av problemet och tar det vidare med Trafikverket. Och han tror att möjligheterna för det är goda.

– Tomas brukar normalt vara en pragmatisk person.

När skulle det i så fall kunna bli någon lösning?

– Ja, hjulen rullar ju inte alltid så snabbt, men i den bästa av världar är problemet löst nästa sommar. Det kanske är lite väl överoptimistiskt, men jag hoppas att det går framåt nu när vi lyfter upp problemet till en högre nivå.

Karin Jonsson (C), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden, är positiv till Moderaternas initiativ. 

– Det är bra att alla som kan lyfter den här frågan och stöter på, på sina olika arenor. Redan förra året var det mycket problem med avstängningar och det ställer ju till oerhörda problem, säger hon.

Hon berättar vidare att kommunen, ända sedan förra året, tillsammans med Region Östergötland, försökt lyfta frågan med Trafikverket.

– Jag har pratat med dem på telefon flera gånger. Ett möte blev bestämt, men då kom pandemin och de kunde inte ha några fysiska möten. Vi föreslog ett digitalt möte eftersom det var så pass angeläget, men de ville inte ha det, säger hon och tillägger att de hoppas få till en träff med myndigheten inom kort.

Det har ju varit problem med färjan under lång tid, hade ni kunnat göra mer?

– Jag ser inte riktigt hur vi hade kunnat göra det. Det är ju inte kommunen som har ansvar för det här, utan Trafikverket. Det vi kan göra är att stöta på och vi har pratat med dem på telefon och försökt träffa dem, säger hon och tillägger senare att hon även under sommaren varit i kontakt med riksdagens trafikutskott.

Trafikverket förnekar att de skulle ha tackat nej till ett videomöte.

Mer om Skenäsleden

Skenäsleden går mellan Skenäs och Säter i Bråviken. Leden trafikeras av den frigående färjan Fredrika som tar 30 bilar per tur.

Färjeledens längd är 1 020 meter. 

Resan med vägfärjan är avgiftsfri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!