Det var efter att hamnen sålt drygt hälften av sitt speditionsföretag Europa Transport, som en konkurrerande speditör i hamnen anmälde Norrköpings hamn till Konkurrensverket. Enligt konkurrenten har hamnen, trots att man nu äger en minoritetspost av aktierna, fortfarande kontroll över Europa Transport och fortsätter att gynna Europa Transport på ett sätt som snedvrider konkurrensen.
Kan förbjuda
Sedan nyår kan Konkurrensverket förbjuda verksamhet som kommuner och kommunala bolag driver och som konkurrerar med det egentliga näringslivet. Mot bakgrund av det startade Konkurrensverket ett tillsynsärende för att undersöka om hamnens agerande strider mot lagen.
I dagarna fick dels hamnen, dels Europa Transport skrivelser från Konkurrensverket med en lång rad frågor som verket vill ha svar på senast i mitten av april. Därtill måste båda skicka in offerter och avtal som visar hur de jobbar i förhållande till varandra.
Måste bevisa sin oskuld
Det gäller nu för hamnen att kunna bevisa att man inte längre kontrollerar Europa Transport och att man inte använder sin monopolställning i stuveriet till att förmedla uppdrag till Europa Transport. Europa Transport får svara på frågor om huruvida de mottagit uppdrag via hamnen. Båda måste svara på frågor om de delar lokaler och personal.
Gasledning
Europa Transport måste också svara på frågan om man träffat avtal med Nord Stream AG, bolaget som ska dra gasledning genom Östersjön. Här misstänker nämligen konkurrenten att hamnen, i samband med att man slöt avtal med Nord Stream AG, även involverade Europa Transport och på så sätt aldrig gav de andra speditörerna i hamnen en chans att konkurrera om jobbet.