Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu kan vi tanka biogas i Norrköping

Idag öppnar Norrköpings första tankställe för biogas. På QStar-macken på Ståthögavägen.
Idag finns ett fåtal biogasdrivna bilar i stan, kanske fem. Men i Linköping är de desto fler och nu räknar företaget Svensk Biogas med att erövra även Norrköping.

QStars grundare och chef Claes Bergström och Per Undén från Svensk Biogas i Linköping tankar från biogaspumpen på Ingelsta, Norrköpings första.
FOTO: ANITA KJELLBERG

QStars grundare och chef Claes Bergström och Per Undén från Svensk Biogas i Linköping tankar från biogaspumpen på Ingelsta, Norrköpings första. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

NORRKÖPING2004-01-28 06:00
EU vill att var femte bil ska drivas med biogas år 2020. Dit är det långt, mycket långt.
Men redan nu kör nästan alla innerstadsbussar i Linköping på biogas - och varannan taxibil. Biogas har idag fem procent av fordonsbränslemarknaden i Linköping. Alla biogasbilar får också parkera gratis i stan.
Att Linköping ligger så långt före Norrköping beror förstås på Svensk Biogas, ett dotterföretag till Tekniska Verken. Svensk Biogas tillverkar årligen ca 3,5 miljoner kubikmeter biogas i anläggningen vid Åby Västergård. Råvara är i huvudsak slakteriavfall från Swedish Meats slakteri.

Produktion i Norrköping
Nu öppnar Svensk Biogas ett tankställe för biogas i Norrköping i samarbete med QStar-macken på Ingelsta.
- Vi satsar på att skapa en biogasregion i Östergötland och Sörmland, berättar Peter Undén, marknadsansvarig på Svensk Biogas.
I augusti öppnade företaget en biogaspump i Katrineholm. Pumpen i Norrköping är den första i Östergötland utanför Linköping. I hela landet finns idag ett 30-tal tankställen och det blir snabbt fler.
Än så länge kommer pumpen vid QStar att förses med gas från Linköping, levererat i containrar. På sikt vill Svensk Biogas börja tillverka gas även här i Norrköping. En tänkbar samarbetspartner är Agroetanol.

Skattebefriad
Biogas räknas som ett av framtidens viktigaste drivmedel. Idag är biogasen skattebefriad för att det ska bli fart på marknaden. Efterhand som produktionen växer och effektiviseras ska biogas kunna konkurrera även utan subventioner, menar Peter Undén.
Fördelarna med biogas är främst miljömässiga. Jämfört med bensin- eller dieseldrivna fordon är utsläppen från biogasmotorer nästan försumbara. Förespråkarna menar att biogas i längden också blir billigare, ca 15 procent, och att det tillkommer positiva effekter som miljömedvetenhet - det känns skönt att göra rätt.
Bilarna då? Jo, de finns, men man får räkna med att betala lite mer. Det är egentligen bara Opel och Volvo som säljer biogasdrivna modeller i Sverige.

Jodå, en är såld
Men i Norrköping har det inte varit fart på marknaden. Stefan Petersson, försäljare på Motorcentrum har sålt en Opel Zafira. Pris från 215 000 kronor och uppåt. Motsvarande bensindrivna bil kostar från 187 000 kr.
- Det har inte funnits någon marknad här än, men det kommer, säger Stefan Petersson och lovar att kunna leverera en Opel Zafira CNG (Compressed Natural Gas) i slutet av april om jag beställer idag.
Johan Frölén är försäljningschef på Rejmes i Norrköping.
- Visst har vi sålt biogasdrivna bilar, berättar han. Men vi har inte marknadsfört dem. Det känns inte rätt när det inte funnits möjlighet att tanka här. Men i Linköping är det annorlunda.
Där finns en biogaspump just på Rejmes.
Volvomodellerna V70 och S60 finns för biogasdrift. För en Volvo V70 får man betala från 299 900 kr, jämfört med 252 900 kr för en bensindriven bil. Leveranstiden är ca åtta veckor.

Även bensin
En biogasdriven bil är en hybrid. Den går på både bensin och biogas. En Volvo känner själv av och slår över från gas till bensin när gasen är slut. På en Opel får man trycka på en knapp. Bilarna går lika bra på gas som på bensin. Anledningen till att man använder systemen parallellt är att det ännu inte finns tillräckligt många tankstationer för biogas. Ett problem som vi håller på att växa ifrån.
Peter Undéns Opel Zafira drar 0,75 liter per mil när han kör på bensin och 0,67 när han kör på gas. Gasen kostar 7,88 per liter, bensinen från nio kronor.

Buss och taxi
Idag är det främst lokaltrafikens bussar och taxibilar som körs på biogas i Linköping. I sommar ska 22 biogasbussar rulla på gatorna i Norrköping, drivna av gas från Slottshagens reningsverk. Det har vi berättat om tidigare.
Inom kort kommer också stans första gasdrivna taxibilar. Bosse Pettersson på Taxi Kurir i Norrköping vågar inte säga när:
- Vi har inga investeringsplaner just nu. Det beror på vilka uppdrag vi får. Men det är helt klart att det kommer biogasbilar här också. Men när det blir kan jag inte säga idag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om