Det är Kompetensförsörjningskontoret som har anställt Anna Arkler som kompetensmäklare. Det handlar om att hjälpa till att hitta lösningar när det gäller kompetensförsörjningsbehoven hos arbetsgivare i Norrköping.
Just dialog mellan arbetskraft och arbetsgivare är en central del av kompetensförsörjningskontoret uppdrag. Det kan handla om utbildningsbehov och andra insatser och där är en mäklande part viktig för att hitta lösningar som passar i sammanhanget.
Anna Arkler kommer att fungera som en länk mellan näringsliv, myndigheter och utbildning.
– Det är ett komplext uppdrag med många faktorer som påverkar hur kompetensförsörjningen utvecklas. För att lyckas med arbetet behöver behovet av kompetens att kartläggas, kommenterar Anna Arkler i ett pressmeddelande
– Här måste alla parter ta ansvar och förstå sin viktiga roll i problemlösningen, vilket alltid är lättare i teorin än i praktiken.
Det härtjänsten har redan införts i ett antal kommuner i landet.
– Nu har vi chansen att gör någonting helt nytt, anpassat efter Norrköpings unika förutsättningar, som kommer att leda till att Norrköping blir en ännu attraktivare plats att verka och bo i, säger Anna Arkler.
– Jag ser verkligen fram emot att få vara med och påverka i positiv riktning, för både företag och invånare. Och självklart att möta människor, det är verkligen någonting jag älskar.
Kompetensförsörjningsinitiativet är en del av Handslaget: kommunens överenskommelse med näringslivet för ett förbättrat företagsklimat.