Det handlar om den bro som ska gå längs Strömmen och som är en del av den nya gång- och cykelsträckan från Femöresbron och fram till gamla riksbron vid Himmelstalund. Därmed börjar en 30 årig gammal konflikt mellan Norrköpings kommun och fastighetsägarna längs den här nya promenadsträckan.
Vissa tycker inte att det här är en bro, eftersom den går längs strömkanten.
– Jo, men det tycker jag det är, eftersom bro är en uppbyggnad med vatten under sig och så är det ju i det här fallet, säger David Åkerskog från företaget Häv & Gräv, som är totalentreprenör för brobygget.
På onsdag lades brons stålskelett på plats i form av fyra brodelar på sammanlagt 32 meter.
– Nu ska vi fortsätta med att klä in bron med tryckimpregnerad furu, på golvet där man ska gå och cykla, berättar Pelle Mattsson, platschef för Häv & Gräv. Själva räcket av stål kommer sedan att bekläs överst med en ledare av akoyaträ.
Så det verkar bli en hållbar konstruktion?
– Brons stålskelett ska hålla i cirka 80 år medan träinslagen inte räcker riktigt lika länge.
Totalt sett kostar brobygget drygt elva miljoner kronor, varav det allra mesta, cirka åtta miljoner betalats ut av Norrköpings kommun till de fastighetsägare längs sträckan, som nu förlorat mark längst ner vid strömkanten.
Själva brobygget beräknas kosta drygt tre miljoner kronor.
– Från början hade vi kalkylerat med 2,5 miljoner, men det har tillkommit en del kostnader, när vi väl började med bygget och bland annat upptäckte vi att bron skulle behövas göras lite längre än beräknat, säger Göran Dahlberg.
Vad tycker du själv om den här nya förlängningen av Åbackarnas promenadslinga?
– Den kommer att underlätta förbindelsen för gående och cyklister mellan det här gamla promenadstråket och Himmelstalundsfältet, på andra sidan gamla riksbron. Något som är efterlängtat av många sedan länge.
Men inte av alla, eftersom några av de inblandade fastighetsägarna protesterat och överklagat brobygget ända upp till högsta instans, innan man fick ge sig.
– Men jag har också pratat med grannar till den här nya sträckningen, som ser fram mot öppnandet av den här nya delen och tycker att den ger hela området ett lyft, säger David Åkerskog från Häv & Gräv.
Den här nya promenaddelen beräknas vara klar för användning någon gång under februari.