Nu blir Ostlänken ett fall för Banverket
NORRKÖPINGTill Stockholm på 45 minuter, till Linköping på en kvart. Nya pendeltågsstationer i Eksund, Kimstad, Norsholm och Gistad. Vissa tider fyra tåg i timmen.
Meningen är nu att Banverket ska jobba vidare med Ostlänken för att projektet ska komma in i statsbudgeten och tidsbestämmas.
<b>Tre arbetsmarknader</b>
I förstudien beskrivs tre arbetsmarknader längs Ostlänken: Stockholm, Nyköping/Oxelösund och Linköping/Norrköping.
Längs sträckan Uppsala-Linköping finns 40 % av de studenter som läser vid lärosäten med forskarutbildning. 40-50 % av investeringarna för forskning i privat regi finns här. Sju av Sveriges elva Science Parks.
- Med Ostlänken skapas en kraftfull gemensam marknad för kompetensutbyte, skriver man i förstudien.
<b>Höjda löner</b>
En undersökning refereras:
Om den regionala tillgängligheten ökar med 10 procent så ökar lönerna med 14 procent, sysselsättningen med 13 procent och antalet företaget med 8 procent.
Siffrorna har man fått fram genom att bl a studera effekterna av Svealandsbanan mellan Eskilstuna och Stockholm.
Hur Ostlänken ska dras är långt ifrån bestämt. Förstudien tar inte direkt ställning.
Det s k motorvägsalternativet följer E 4:an och tillåter hastigheter på upp till 350 km/h. Järnvägen går i tunnel genom centrala Norrköping. Banan går via Skavsta, Kolmården passeras norr om motorvägen.
Järnvägsalternativet följer som antyds järnvägen fram till Norrköping. Hastigheten blir max 250 km/h.
Banan går i tunnel söder om Norrköping. Skavsta ansluts med stickspår.
<b>Naturalternativ</b>
Naturalternativet går genom orörd natur och medger hastigheter på 350 km/h. Den passerar Kolmården norr om motorvägen och går i tunnel genom centrala Norrköping, vidare söder om E4:an. Den gamla banan rustas upp mellan Nyköping och Linköping..
Självfallet påverkar Ostlänken landskapsbild och naturmiljöer.
Naturalternativet berör få samhällen men den nuvarande järnvägen finns kvar för lokaltrafik.
<b>Genom samhällen</b>
Järnvägsalternativet har störst inverkan, eftersom det passerar många samhällen.
Motorvägsalternativet gör att järnvägen försvinner från småorter, bostäder mellan E 4 och järnvägen får en mycket störd boendemiljö.
Det påverkar bl a sjön Skiren och Getåravinen, det gäller också järnvägsalternativet.
Störst risk av påverkan löper sjön Skiren som berörs av alla tre alternativen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!