Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu blir Ostlänken ett fall för Banverket

NORRKÖPING
Till Stockholm på 45 minuter, till Linköping på en kvart. Nya pendeltågsstationer i Eksund, Kimstad, Norsholm och Gistad. Vissa tider fyra tåg i timmen.

Norrköping2002-12-05 00:00
Den ljusnande framtid handlar förstås om tågprojektet Ostlänken mellan Järna och Linköping. På tisdagen var det föredragning om projektet inför kommunfolk, näringsliv, organisationsliv m fl.
Meningen är nu att Banverket ska jobba vidare med Ostlänken för att projektet ska komma in i statsbudgeten och tidsbestämmas.

<b>Tre arbetsmarknader</b>
I förstudien beskrivs tre arbetsmarknader längs Ostlänken: Stockholm, Nyköping/Oxelösund och Linköping/Norrköping.
Längs sträckan Uppsala-Linköping finns 40 % av de studenter som läser vid lärosäten med forskarutbildning. 40-50 % av investeringarna för forskning i privat regi finns här. Sju av Sveriges elva Science Parks.
- Med Ostlänken skapas en kraftfull gemensam marknad för kompetensutbyte, skriver man i förstudien.

<b>Höjda löner</b>
En undersökning refereras:
Om den regionala tillgängligheten ökar med 10 procent så ökar lönerna med 14 procent, sysselsättningen med 13 procent och antalet företaget med 8 procent.
Siffrorna har man fått fram genom att bl a studera effekterna av Svealandsbanan mellan Eskilstuna och Stockholm.
Hur Ostlänken ska dras är långt ifrån bestämt. Förstudien tar inte direkt ställning.
Det s k motorvägsalternativet följer E 4:an och tillåter hastigheter på upp till 350 km/h. Järnvägen går i tunnel genom centrala Norrköping. Banan går via Skavsta, Kolmården passeras norr om motorvägen.
Järnvägsalternativet följer som antyds järnvägen fram till Norrköping. Hastigheten blir max 250 km/h.
Banan går i tunnel söder om Norrköping. Skavsta ansluts med stickspår.

<b>Naturalternativ</b>
Naturalternativet går genom orörd natur och medger hastigheter på 350 km/h. Den passerar Kolmården norr om motorvägen och går i tunnel genom centrala Norrköping, vidare söder om E4:an. Den gamla banan rustas upp mellan Nyköping och Linköping..
Självfallet påverkar Ostlänken landskapsbild och naturmiljöer.
Naturalternativet berör få samhällen men den nuvarande järnvägen finns kvar för lokaltrafik.

<b>Genom samhällen</b>
Järnvägsalternativet har störst inverkan, eftersom det passerar många samhällen.
Motorvägsalternativet gör att järnvägen försvinner från småorter, bostäder mellan E 4 och järnvägen får en mycket störd boendemiljö.
Det påverkar bl a sjön Skiren och Getåravinen, det gäller också järnvägsalternativet.
Störst risk av påverkan löper sjön Skiren som berörs av alla tre alternativen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!