– Det här är viktigt och positivt för Norrköping, men även för hela landet. Vi går nu från förhoppningar till en verklig plan, sa kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S) på torsdagseftermiddagen när den plan och de överenskommelser som träffats mellan kommunen och Trafikverket presenterades och han förklarade att den nu gör det möjligt att sätta igång med bygget hösten 2017.
För att kunna dra nytta av de effekter som man ser som positiva i och med tillkomsten av Ostlänken anser Trafikverket och Norrköpings kommun att ett antal åtgärder måste vidtas och det är dessa parterna nu har arbetat fram en avsiktsförklaring kring. I den ingår en ny godsbangård, järnvägsanslutning till kombiterminalen på Händelö, ett nytt godsspår, ett industrispårsystem och nya väganslutningar mellan vägarna E4 och E22 och hamnen. Kommunen och Trafikverket har tidigare träffat ett avtal kring Kardonbanan (järnvägsanslutningen till Händelö) som man menar spelar en central roll i utvecklingen av Norrköpings godsjärnväg. Det avtalet har nu kompletterats i ett tilläggsavtal.
– Vi har nu även en plan för hur vi ska klara alla investeringar. När det gäller Kardonbanan är vi konkreta vad det gäller kronor och ören och vi är även överens om hur vi ska klara kostnaderna om de ökar, säger Lars Stjernkvist och tillägger att det finns vissa osäkerhetsfaktorer angående bland annat eventuella EU-bidrag.
I nuläget beräknas kommunens framtida kostnader för projektet till 250-300 miljoner kronor. Enligt avtalet ska kostnaderna delas lika mellan parterna.
– Vi hade räknat med en lite högre kostnad och det här blev ungefär hundra miljoner bättre än vad vi hade räknat med i långtidsbudgeten, vilket frigör en del resurser, säger Lars Stjernkvist som menar att det här inte kommer att gå ut över vård skola och omsorg.
Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket menar att Ostlänken och längre fram hela höghastighetsjärnvägen som beräknas vara färdigställd 2035 är ett komplement till den redan befintliga järnvägen som under senare tid fått mycket kritik för eftersatt underhåll.
– Oavsett om vi måste öka underhållet av den befintliga järnvägen så måste vi också öka kapaciteten. Så fort det händer något någonstans så får det effekter långt ut i landet.
Tågen på den nya höghastighetsjärnvägen kommer gå i 320 kilometer i timmen.
– Det kommer att ta två timmar mellan Stockholm och Göteborg och två och en halv mellan Stockholm och Malmö. Det är ett gott komplement till flyget, säger Einar Schuch.