- Förvärvet ska ses som en del av NTM:s långsiktiga tillväxtstrategi. Polaris Media verkar på en lokal tillväxtmarknad i Norge och är ett välskött företag med en stor framtida potential, säger Göran Lundin, styrelseordförande i NTM.
I Polaris Media ingår 32 lokala och regionala mediehus, nästan alla med en mycket stark lokal marknadsposition. Koncernen har en samlad tidningsupplaga på ca 216 000 exemplar och därtill en mycket väl utvecklad digital verksamhet. Polaris Media är också delägare i den populära internettjänsten finn.no. Dessutom ingår en betydande tryckeriverksamhet som har en stark position på
den norska marknaden.
Polaris Media omsatte första halvåret 2011 NOK 936 miljoner och hade ett rörelseresultat före avskrivningar på NOK 130 miljoner, vilket var en förbättring med 10,3 % jämfört med första halvåret 2010.
- Vi ser NTM som en långsiktigt strategisk ägare i Polaris Media och hoppas att vi kan bidra till en fortsatt positiv utveckling av bolaget, säger Göran Lundin.
Det finns stora likheter mellan Polaris Media och NTM bland annat när det gäller synen på lokal medieverksamhet. De lokala mediehusen inom Polaris Media har redan i dag en stark marknadsposition. En position som kan vidareutvecklas ytterligare i framtiden. Polaris Media har en
väl utvecklad digital verksamhet och kan också tillföra NTM ytterligare kunskap och erfarenhet, säger Lennart Foss, VD i NTM.