– Jag vill inte bara sitta hemma och göra ingenting, utan lära mig saker, berättar Nour Haddad, när vi träffas i klassrummet på Vrinneviskolan. Här bedriver Söderporten sedan tidigare undervisning i sina förberedelseklasser.
Fram till den 1 juli drivs sommarskolor för nyanlända elever på flera kommunala skolor i Norrköping. Söderporten anordnar tillsammans med Navestadsskolan, mottagningsskolan och Ljuraskolan en sommarskola för elever i årskurserna 6-8, som har lockat 33 elever. Ämnen man studerar är främst svenska som andraspråk, so och matematik.
– Viktigt är att eleverna får träna att prata svenska, genom samtal, samarbetsövningar och redovisningar, säger läraren Izla Rizko.
Den här förmiddagen har en av de två grupperna temaarbete kring hela världen. Två killar håller upp en världskarta framför klassen och läraren frågar om de minns varifrån de andra eleverna kommer. Genom att intervjua varandra ges de möjlighet att lära känna varandra. Samtidigt får lärarna möjlighet att lära känna eleverna och deras skolbakgrund, konstaterar Izla Rizko.
15-åriga Nour Haddad kommer från Syrien och bor med sin familj på Gamla Lasarettsområdet. Hon har bott i Sverige i två år och börjar i höst i nian på Söderporten.
– Jag tror faktiskt att det är lättare att prata svenska än arabiska som dessutom är mycket svårare att skriva, berättar Nour Haddad.
Efter bara en dag i sommarskolan har hon redan lärt sig flera, nya matematikord som addition och multiplikation.
– Jag känner mig hemma i Sverige. Alla människor är snälla och jag har fått många nya vänner. Det blir hela tiden bättre med svenskan, berättar Nour Haddad.
Söderportens rektor Peter Kälvehed menar att om man ska ge barn från olika bakgrunder är ärlig chans att klara målen i skolan, så måste man anordna verksamheter som sommarskolan.
– Det här stärker eleverna, eftersom det handlar om intensivstudier. Det gör att de känner sig säkrare när de kommer till skolan senare i höst, säger Peter Kälvehed.
En annan lärare som arbetar på sommarskolan är Lina Cakar.
– Eleverna är trevliga och vill verkligen lära sig mer svenska, säger hon.
Hon arbetar annars med studiehandledning i arabiska, assyriska/syrianska på Söderporten och mottagningsskolan.
Eleverna pluggar på förmiddagarna och under eftermiddagarna har de fritidsaktiviteter tillsammans med sommarskolans elever på Navestadsskolan.