Kvinnan hade beställt sin soffa i början av 2022. När den levererades hem till henne tyckte hon att färgen inte alls överensstämde med det tygprov som Soffadirekt hade skickat till henne, eller med bilderna på soffan på företagets hemsida. Förutom färgen upptäckte hon också att det fanns oönskade märken på det ena armstödet. Hon begärde på grund av detta att hon skulle få ett prisavdrag på soffan på drygt 3 000 kronor eller att köpet gick tillbaka. Bolaget gick med på att felet på armstödet skulle åtgärdas. Men när det gällde färgen var man inte överens. Kunden anmälde bolaget till ARN.
Nu har nämnden fattat sitt beslut. Enligt beslutet ska företaget ersätta armstödet. De anser däremot att det inte går att säga att färgen skiljde sig så mycket åt som kvinnan ansåg. Nämnden menar att ljussättningen på bilderna har påverkat hur färgen uppfattas. ARN konstaterar också att kvinnan har rätt att häva köpet eftersom hon kom in med klagomålet inom lagstadgad tid. Men då får kvinnan stå för frakten av den returnerade varan, precis som företagets villkor säger. Kunden tyckte att företaget skulle stå för frakten.
Nämnden var skiljaktig på en punkt. Två ledamöter som representerar konsumentintressen ansåg att det verkligen var stor skillnad mellan färgen på soffan på bild och hur den var i verkligheten. De ansåg att detta skulle vara skäl till ett prisavdrag på 1 549 kronor.