Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköpingsföretag vann tvist om färgen på en soffa

Norrköpingsföretaget Soffadirekt bör ersätta ett trasigt armstöd. Men man slipper att dra av på priset för att kunden tyckte att färgen var fel, Det har Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) beslutat.

I ett färskt beslut från Allmänna Reklamtionsnämnden slår myndigheten fast att ett möbelföretag från Norrköping inte behöver dra av på priset för att färgen på soffan uppfattades som fel av kunden.

I ett färskt beslut från Allmänna Reklamtionsnämnden slår myndigheten fast att ett möbelföretag från Norrköping inte behöver dra av på priset för att färgen på soffan uppfattades som fel av kunden.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Norrköping2022-11-25 15:00

Kvinnan hade beställt sin soffa i början av 2022. När den levererades hem till henne tyckte hon att färgen inte alls överensstämde med det tygprov som Soffadirekt hade skickat till henne, eller med bilderna på soffan på företagets hemsida. Förutom färgen upptäckte hon också att det fanns oönskade märken på det ena armstödet. Hon begärde på grund av detta att hon skulle få ett prisavdrag på soffan på drygt 3 000 kronor eller att köpet gick tillbaka. Bolaget gick med på att felet på armstödet skulle åtgärdas. Men när det gällde färgen var man inte överens. Kunden anmälde bolaget till ARN.

Nu har nämnden fattat sitt beslut. Enligt beslutet ska företaget ersätta armstödet. De anser däremot att det inte går att säga att färgen skiljde sig så mycket åt som kvinnan ansåg. Nämnden menar att ljussättningen på bilderna har påverkat hur färgen uppfattas. ARN konstaterar också att kvinnan har rätt att häva köpet eftersom hon kom in med klagomålet inom lagstadgad tid. Men då får kvinnan stå för frakten av den returnerade varan, precis som företagets villkor säger. Kunden tyckte att företaget skulle stå för frakten.

Nämnden var skiljaktig på en punkt. Två ledamöter som representerar konsumentintressen ansåg att det verkligen var stor skillnad mellan färgen på soffan på bild och hur den var i verkligheten. De ansåg att detta skulle vara skäl till ett prisavdrag på 1 549 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!