För 22:a gången i ordningen arrangerar Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer tävlingen 100-wattaren. Det är en tävling där reklam som bevisligen fått dig och mig att köpa, eller bli intresserad av, en pryl eller en tjänst, belönas. I juryn sitter bland annat personer från annonsörsidan och undersökningsföretag och granskar tävlingsbidragen, som delas in i olika kategorier. I en av dem dyker ett Norrköpingsföretag upp, nämligen reklambyrån Leon, nominerad för kampanjen de tagit fram för Siemens Wind Power AS för företagets nya vindturbin SWT 2.3-113.
- Vi är jätteglada! 100-wattaren har gott renommé, säger Marina Keteli, projektledare på Leon.
Största affärenKampanjen Leon utformat, "Wind Challenge", och som man nu alltså tävlar med, har åkt runt på olika mässor över hela världen och testats av mer än 6 000 personer. Däribland potentiella kunder inom branschen.
- Genom utställningsappliaktionen så fick besökarna möjlighet att bland annat gissa vindhastighet, hur mycket energi som sparas och hur mycket energi som genereras i olika vindhastigheter. Att nå 6 000 personer som aktivt deltar är mycket, säger Marina Keteli.
Mer än hälften av dessa valde sedan att registrera sig på kampanjen fanpage för fortlöpande information. Tre månader efter lanseringen gjordes den största vindkraftsaffären i Sveriges historia, då Siemens tecknade ramavtal med SCA Vind AB om en leverans av 253 SWT 2.3-113.
- Där kan man se en tydlig effekt av kampanjen! säger Marina Keteli.
InkörsportSiemens finns på många platser i Sverige, men Siemens Wind Power har sitt huvudkontor i Danmark. Att Leon fick chansen att göra deras kampanj tackar Marina Keteli tidigare samarbeten med Siemens i Finspång för.
- Vi började jobba med Siemens i Finspång och för några veckor sedan vann vi Svenska webbpriset och fick ett hedersomnämnande som årets marknadsförare med Siemens lanseringskampanj SGT-750, vilket är en gasturbin som utvecklats I Finspång.
- Det blev inkörsporten kan man säga, för i samband med det utsågs vi till "Best practice" av Siemens i Tyskland och det har spridit sig vidare, berättar hon.
Inget gatukökReklambyrån Leon (icke att förväxla med ett visst gatukök) har funnits i Norrköping i 15 år och är med sina 55 anställda stans, och en av Sveriges, största "fullservicebyrå", som Marina Keteli benämner företaget:
- Vi gör allt, från strategi till produktion i alla kanaler. Vi har bland annat en fullt utvecklad film- och 3D-avdelning, förklarar hon.
Leon har kunder över hela världen och anpassar språk och uttryck efter vilket land de jobbar mot. I Norrköping med omnejd finns bland annat kunder som Holmen Paper, Scania, Exportkreditnämnden och Siemens.
Om Leon vinner priset de är nominerade till får de veta på Münchenbryggeriet i Stockholm den första december.
Räkna med att de finns på plats då!