Norskägda Solid Publication har sitt svenska kontor i Norrköping och är specialiserade på sociala medier. I och med att man köper upp likaledes norska CyberWatcher och dess svenska dotterbolag Updatum skaffar man sig nu även kompetens på området omvärldsbevakning.
- Vi har själva haft dem som leverantör i en av våra produkter, nu får vi expertisen själva istället för att köpa den av en extern leverantör, säger Jenny Ohlin Olausson.
- Vi har sneglat lite på dem ett tag och känt att den här kompetensen skulle vi vilja ha.
Viktig kompetensKompetensen det handlar om är så kallad digital övervakning där man hjälper sina kunder med allt från nyhetsbevakning i digitala tidningar till sociala medier så som till exempel facebook eller twitter. En service som är viktig att kunna erbjuda i kombination med Solid Publications övriga tjänster.
- Vi jobbar med sociala medier och har spetskompetens i det. Oftast gör vi till exempel en facebook-sida åt en kund och hjälper dem med strategier och att komma igång. Sen vill kunden gärna se vad det blev för utfall eller kolla sina konkurrenter, då behövs övervakning, förklarar Ohlin Olausson som talar väldigt gott om det nyförvärvade företaget.
- De har kunder i 19 länder idag och de hjälper allt från flera börser i Europa till regeringar till EU-kommissionen och Reuters. De har egna kontor i England, Norge och Sverige så vi får ju plötsligt ett internationellt nätverk att sälja våra produkter i, det är också jättevärdefullt.
Solid Publication har köpt 51% av aktierna i Cyberwatcher som i sin tur får 15% av Solid Publication. Norrköpingsbyrån har option på att köpa resten av företaget inom det närmsta året.
NyanställerKöpet av CyberWatcher innebär, förutom att man får ett Stockholmskontor på köpet, även att det kommer bli tal om flera nyanställningar i Norrköping.
- Vi har växt så att det knakar, när jag började i augusti var vi fem personer, nu är vi bortåt femton och vi letar fortfarande folk.
- Det kommer hända mycket under detta året, vi kommer nyanställa mycket folk. Fortsätter det att växa så som det har gjort, då pratar vi säkert om allt från fem till tio personer under året.
Känslig branschTrots lågkonjunktur har man på Solid Publication inte sett någon tillbakagång.
- Reklambranschen är ju ganska känslig generellt, så fort det är någon liten sväng i konjunkturen brukar det slå hårt mot branschen, men för oss har det varit tvärtom. Många företag kanske drar ner på den traditionella reklamen och satsar på sociala medier bara för att det är lite mer kostnadseffektivt.
- Just den kompetensen finns inte alltid på de traditionella reklambyråerna. Vi har växt medan andra kanske hållit tillbaka lite.