Det handlar om en så kallad paketresa till Bryssel i Belgien. Norrköpingsbon fick i fjol ett mail från SAS med rubriken "Julmarknader i Europa" och att resan skulle ske tidigast 15 november och senast 20 december.
Han bokade en resa den 23 november, men väl i Bryssel visade det sig att julmarknaden började först 27 november, så han missade den.
Därmed menar Norrköpingsbon att SAS inte levt upp till sitt marknadsföringsmail om julmarknader och har för sig och två medresenärer yrkat på 6 903 kronor i återbetalning.
SAS motsatte sig kravet och menade att kampanjen rörde "julmarknader" och kunde inte hänföras till en unik marknad, som exempelvis i Bryssel.
Nämnden finner dock att texten "julmarknader" får anses innefatta en garanti, om kunden beställer en resa inom den i annonsen angivna tidsperioden. Därmed gjorde SAS, enligt nämnden, ett väsentligt fel i sin presentation av resan och därför bör kunden få tillbaka hela beloppet avseende resans pris, nämligen 6 903 kronor.