Det var i december 2014 som mannen hade två veckors semester i Mexiko. I en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden skriver han att han och hans familj på hotellet blev inbjudna att bli medlemmar i en klubb mot en deposition på 7000 US-dollar för 210 hotellnätter på företagets hotell runt om i världen.
Sedan fick de en rundtur för att se hur ett hotellrum ser ut för medlemmar. Därefter fick de träffa en säljare som visade bilder och informerade familjen - som är fem till antalet - om att de kunde uppgradera till större rum om de betalade en lite högre månadskostnad.
Enligt Norrköpingsbon fick säljaren det att låta som att familjen skulle få 210 hotellnätter för det pris de betalade, men senare visade det sig att de bara hade betalat för medlemskap och att de skulle behöva betala 223 dollar i månaden upp till en slutkostnad på totalt 17 000 dollar för att fullfölja avtalet. Efter fullföljd betalning skulle tre veckors gratis semester ingå.
I mitten av april 2015 bestämde sig familjen för att boka en resa för att utnyttja sina tjänster. De ville ha ett rum för fem personer på ett hotell på Ibiza, men blev nekade med hänvisning till att hotellet inte hade några sådana rum samt att pengarna de hade betalat inte gick att använda till hotellnätter.
Mannen skriver sedan i sin anmälan att allt bara blev värre. Efter en lång mejl-konversation fick han och hans familj information om att den manager de hade haft från början hade slutat och företaget hävdade nu dessutom att de pengar de hade betalat in samt de pengar de skulle betala upp till 17 000 dollar endast avsåg medlemskap och alltså inte var betalning för några hotellnätter.