Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköpings handel växer - och allra bäst går det i City

Nu växer detaljhandeln till kraftigt i Norrköping.
Allra störst är ökningen i City.
Samtidigt har handeln getts en helt annan status än tidigare. Nu ses den som en viktig del av Norrköpings framtid.

Cityhandeln går strålande i Norrköping, bättre än i många andra kommuner. Därför brukar det ju också vara liv och rörelse på Drottninggatan.
Foto: Anita Kjellberg

Cityhandeln går strålande i Norrköping, bättre än i många andra kommuner. Därför brukar det ju också vara liv och rörelse på Drottninggatan. Foto: Anita Kjellberg

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2006-10-07 06:00
Ett särskilt forum med deltagare från kommunen, handeln samt fastighetsägarna - en handelsgrupp - har tillskapats och träffas några gånger om året.
Lokal handelsstatistik tas också fram, omtalar Britt Forsberg, näringslivskonsult i Norrköpings kommun. Man har nu börjat följa handelsutvecklingen i City (de tre stora varuhusen), Hageby Centrum och Ingelsta (Maxi, Coop och Willys; här hoppas man få med även Axfast m fl).
Som helhet har, visar sig då, detaljhandeln i Norrköping ökat med 8 procent januari-augusti, jämfört med samma tid i fjol.

Mest i City
Klart dominerande i ökningen är Cityhandeln (med ombyggnaderna av Linden och Spiralen), där uppsvinget varit hela 14 procent. För Ingelsta-trion är siffran 5 procent, för Hageby Centrum 3 procent.
I kommunens detaljhandelspolicy vill man se utveckling av handeln både i innerstaden och externt, samtidigt som "den goda kvalitén i stadsdelscentra och fungerande närservice ska bevakas".
Hur det verkligen går ute i stadsdelarna - Eneby, Vilbergen, Klockaretorpet etc - har man dock inte samma koll på. Heller inte hur utvecklingen är i, exempelvis, Gamla Stan med alla dess små butiker. Utan det är alltså varuhus och externmarknader, som man nu noga följer.

Ny betydelse
Med framväxten av stora butikskedjor och externa handelscentra, som drar till sig kunder från när och fjärran, har handeln fått ny betydelse.
Förr i tiden hade en ort handel av en omfattning, som motsvarades av dess storlek (omlandet inräknat) och köpkraft. Men numera lockar man ju folk även långväga ifrån, med hjälp av just handeln. Säg bara Ikea, så har vi ju där en av de verkligt stora magneterna.
Och när folk kommer för handla, då blir det ju ofta mer än bara en sak. Dessutom behöver man ju äta också.
Kort sagt blir det klirr i kassorna, och jobb på orten. Därför arbetar man nu så medvetet från kommunens sida för att stärka handeln.
- Folk har sagt mig, att förut sågs inte handeln som en riktig bransch, säger Britt Forsberg. Nu har den, som de säger, äntligen fått status.

Kunder utifrån
Ca 2.800 är idag anställda, på hel- eller deltid, inom detaljhandeln i Norrköping. Sysselsättningen är dock högre än så, eftersom vi ju också har alla butiksägarna som själva arbetar i sin butik.
Siffror visar vidare på frammarsch, när det gäller att locka hit kunder utifrån. Men också, att Norrköping ändå ligger långt ner jämfört med andra kommuner i den här storleken - långt efter till exempel Linköping.
- Skillnaden är då ungefär den, som Ikea och Biltema gör, säger Britt Forsberg.
Dock pekar handelssiffrorna nu, klart och tydligt, åt rätt håll. Antalet detaljhandelsföretag har ökat - visserligen sakta, men dock säkert. På motsvarande sätt har också, under de senaste åren, antalet anställda inom detaljhandeln ökat.
City står starkare i Norrköping än i många andra kommuner, och svarade år 2004 för knappt 35 procent - drygt en tredjedel - av den totala försäljningen i detaljhandeln. Ingelsta (som helhet) låg något under, kring 30 procent. Och Hageby Centrum på ca 9 procent.

75 procent
Detta gör då tillsammans nära 75 procent, alltså ungefär tre fjärdedelar av den totala försäljningen.
Nu är ju, därtill, en våg av nyetableringar i full gång på Ingelsta, samtidigt som även Hageby Centrum ska bygga ut väldeliga. Ambitionen är, att tillströmningen av kunder till Norrköping ska öka rejält de närmaste åren.

Skyhögt över EU
Även sett till landet som helhet räknas det - eftersom tiderna förväntas vara goda - med fortsatt ökning av handeln. Försäljningen i den svenska detaljhandeln låg i augusti drygt 7 procent över motsvarande månad i fjol. Sverige ligger här skyhögt över utvecklingssnittet i EU.
Som förklaring till de gyllene tiderna anger Handels Utredningsinstitut "hushållens välfyllda plånböcker och en sällan skådad optimism som spiller över i konsumtion".
Det är den utvecklingen, som man nu vill göra det mesta möjliga av även inom Norrköpings kommun.
Därför följer handelsgruppen, och kommunen, nu noga utvecklingen av försäljningen i detaljhandeln - men också av sådant som befolkningsutveckling, arbetslöshet, antalet nya företag, konkurser, disponibla inkomster m m.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om