Den sjunde september invigdes en av delarna i miljardsatsningen i Pampushamnen. Ett hundratal inbjudna gäster firade då den nya hamndelen P10 som ska öka kapaciteten, öppna upp för större fartyg, större godsvolymer och effektivare logistik.
Invigningen var en del av en dag där eftermiddagen vigdes åt en "logistiksafari" i trakten för att visa upp Norrköpings fördelar när det gäller logistik i bred mening. Norrköpings demografiska och geografiska läge lite mittemellan landets större städer har gjort att Norrköping blivit lite av ett logistiknav.
Magnus Grimhed, marknads- och försäljningschef i Norrköpings Hamn, förklarar bakgrunden till logistiksafarin:
– Det började egentligen med att våra kunder uttryckte att vi ofta gör bra kundaktiviteter och de tyckte att vi skulle genomföra en när pandemin väl gick över. Vi bestämde oss ganska tidigt för att anordna en i anslutning till den här invigningen, berättar Magnus Grimhed.
– Vi kände att det har hänt och händer så mycket i Norrköping relaterat till logistik, transport, infrastrukturinvesteringar runt och i hamnen, och många viktiga etableringar har gjorts. Vi tänkte att det blir lättare att förstå utvecklingen när man upplever det.
Norrköpings Hamn tog då kontakt med sina stora kunder runt om i Norrköping med frågan om man ville delta för att visa upp sin verksamhet och det föll i god jord. På torsdagseftermiddagen tog bussen rutten Pampusterminalen, Billerud, Holmen, Rusta, Postnord, Stadium, Klinga logistikpark, Almroths och Scandic för att sedan återvända till hamnen.
– De kunder vi nischade mot här är de som håller på med containerfrakt och vi hade en bra mix med lokala bolag samt flera av de stora rederierna och speditörerna i Göteborg. Feedbacken har varit överväldigande faktiskt. Sedan lyckades vi nog bjuda på något som man inte riktigt fått någon annanstans. Många kommenterade att de inte hade en aning om att allt detta händer nu i Norrköping, säger Magnus Grimhed.
Från kommunens sida är man glad över detta fokus på logistik eftersom man ser en stor potential för Norrköping på detta område.
– Logistik som är fullvärdig består av fyra ben: det är bra väg, bra järnväg, en bra hamn och en bra flygplats och det har Norrköping som i undersökningar alltid placerar sig topp två eller topp tre i Sverige när det handlar om logistik, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden som tycker detta med en logistiksafari var ett utmärkt initiativ av Norrköpings Hamn.
– Det är jättebra. Jag pratade med folk som deltog dagen efter och de blev jätteimponerade av Norrköping.
Invigningen på torsdagen gällde en del av projektet i hamnen. Redan nu pågår nästa etapp där den existerande kajen P8 rivs och där ska det sedan byggas en ny, större. Det beräknas ta 24 månader så planen är att det ska stå klart hösten 2025. Hela utbyggnaden sker på uppdrag av Norrköpings kommun och den totala kostnaden ligger på cirka 1,3 miljarder kronor.
– Kommunen äger ju hamninfrastrukturen och bolaget men vi arrenderar hamnanläggningen och betalar en hyra. När hamnanläggningen nu blir finare så får vi också betala en högre hyra, upplyser Magnus Grimhed.
Det pågår även ett arbete där Trafikverket bygger en ny godsbangård i anslutning till hamnen som kommer att vara klart om dryga året. Redan nu har Trafikverket och Norrköpings kommun färdigställt en elektrifierad järnvägsförbindelse till Pampusterminalen.