– Jag var själv en av dem som bokat resa till Helsingfors efter den 25 oktober och som fick ett mejl från Finnair, där de berättade att flyglinjen läggs ner, säger flygplatschefen Mari Torstensson.
En gång om dagen har det varit möjligt att från Norrköping flyga till Helsingfors och därifrån vidare ut i världen.
– Det är såklart väldigt ledsamt att Finnair slutar flyga på sträckan, säger Mari Torstensson.
Hon hade på inget sett blivit förvarnad om nedläggningen, inte sett ett minskat passagerarantal, men har noterat att det inte alltid varit helt lyckat och optimerat med deras tidtabell.
– Vissa tider har det varit riktigt bra beläggning på turerna, andra sämre och vi hade hoppats att de istället för att lägga ner skulle ändra på tiderna, säger Mari Torstensson.
Enligt internationell lag behöver ett flygbolag bara meddela senast två veckor innan man lägger ner, en kort tid för Norrköpings flygplats att ställa om och hitta ersättare.
– Men vi har goda förhoppningar om att komma igång med reguljärtrafik igen och vi har sedan en tid jobbat med andra alternativ och det ser ganska lovande ut, säger Mari Torstensson.
Det kommer dock bli ett glapp i reguljärtrafiken och man kommer troligtvis inte att flyga via Helsingfors.
– Det blir något annat men det kommer ta oss vidare ut i världen.
Det är inte bara i luften det kan vara turbulent, inom flygbranschen sker det ständigt förändringar.
– Flyg är en helt avreglerad marknad. Bolag som går bra vill gå bättre och kan snabbt ändra strategi och inriktning och det kan vi inte göra något åt, säger Mari Torstensson.
Hon nämner att Ryanair som flyger från Skavsta tilsammans med Wizzair håller på att flytta sin verksamhet från mindre orter till större städer.
– Och Wizzair finns där Ryanair finns och följer dem, det kan innebära att Nyköping står utan flyg, men det är så här det är, säger Mari Torstensson.
Hon känner inte någon oro för Norrköpings flygplats som hon menar har många ben att stå på och där reguljärflyget bara är en liten del.
– Vi har ju förutom många charterdestinationer även taxiflyg och ambulansflyg och jag tror att vi kommer hitta bra alternativ även om jag inte nu kan säga när ett nytt bolag kan vara på plats.