I slutet av augusti meddelade kommunen att Norrköping – i samverkan med Finspång – återigen är en av städerna som Northvolt ser som en kandidat för en stor batterifabrik. Etableringen väntas ge runt 2 500 arbetstillfällen.
Enligt Dagens Nyheter har Northvolt, som samarbetar med Volvo Cars, nu valt ut nio orter av de från början 40-talet orter som var intresserade. Det rör sig om sex orter i Sverige och tre i övriga Europa. Norrköping är en av orterna som nämns i DN:s artikel.
Är Norrköping en av de sex utvalda orterna?
– Vi hoppas att vi är en av dem, säger Pontus Lindblom.
– Det är Northvolt själva som står för kommunikationen utåt, men från Norrköping bekräftar vi att vi har en fortlöpande dialog med dem, att vi har fått en förfrågan och att vi har diskussioner och informationsutbyte med dem för att så småningom bygga upp en offert som de ska ta ställning till.
Har Northvolt besökt Norrköping under de senaste veckorna?
– De har varit här kontinuerligt under ganska lång tid. De har varit här själva och tittat på tänkbara platser. I dialogen har vi diskuterat de områden som de har tittat på. Där jobbar vi med det som vi kallar ett RFQ, alltså ett frågeunderlag som de fyller på. Men vi har inte suttit vid något förhandlingsbord på något sätt. Men vi har en tät dialog.
Vilka platser har ni visat upp?
– Det har jag lovat att jag inte ska tala om, utan det vill de själva tala om. Men vi har varit ute med att vi har pekat på bland annat Klinga.
Vad talar för att batterifabriken hamnar i Norrköping?
– Vi menar att vi har väldigt goda förutsättningar för att kunna möta upp det de kräver, säger Pontus Lindblom och räknar upp ett antal styrkor: logistiken, infrastrukturen, närheten till Stockholmsregionen, tillgången på kompetent arbetskraft och den goda samverkan som finns mellan olika aktörer i regionen.
– Dessutom har vi Linköpings universitet som är världsledande i batteriforskning och den teknik som de delvis använder.
Tillgången på elektricitet har pekats ut som en akilleshäl för orterna i södra delen av Sverige.
– Förra gången vi var med i matchen hamnade fabriken i Skellefteå där elförsörjningen fanns, säger Pontus Lindblom.
Har ni haft någon dialog med kraftleverantörerna kring deras möjligheter att leverera el till en batterifabrik?
– Ja, absolut, visst har vi det. Det är flera aktörer inblandade i en sådan fråga. Det är Svenska kraftnät och Vattenfall i första hand. Sedan har vi lokala aktörer som till exempel Eon. Det är många parter i en sådan laguppställning för att få den här biten att fungera. När det gäller teknisk formalia så sköter Northvolt och Volvo Cars den diskussionen själva med kraftleverantörerna för att säkerställa all sin fakta.
På frågan om det finns förutsättningar att försörja en batterifabrik med el säger Pontus Lindblom:
– Det återstår att se, det hoppas jag.
Han vet inte när kommunen får besked om etableringen.
– Men någon form av lite tydligare återkoppling förutsätter jag att vi kan ha inom ett antal månader, säger Pontus Lindblom och tillägger:
– Vi har stora förhoppningar. Det är många människor som jobbar med det för att försöka hitta rätt form och få rätt struktur, så att all fakta är på bordet när de så småningom börjar trappa ner den här frågeställningen.