Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköping farligast i hela Östergötland

Norrköping och området runt Bråviken är det område i Östergötland där risken är störst för att det ska inträffa olyckor vid transporter med farligt gods. Det framgår av en riskanalys som länsstyrelsen i Östergötland just nu arbetar med.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2009-07-18 03:00
I höstas välte en tankbil på E 22. Släpet med 36 000 liter bensin blev liggande i diket. Trafiken spärrades omedelbart av eftersom det fanns en stor explosionsrisk. Den här gången hade man tur. Ingen bensin läckte ut.Det här är ett exempel på vad som kan hända när farligt gods transporteras. Och risken för att det ska hända, är större i Norrköping än någon annastans i länet. Orsakerna är flera. Vägarna
Norrköping genomkorsas inte bara av europavägarna E 4 och E 22 utan också av de tungt belastade riksvägarna 51 och 55. En trafikinventering visar att vart femte fordon på E 4 och riksväg 55 är ett tungt fordon. Hur många av dem som transporterar farligt gods framgår inte av länsstyrelsens rapport, men man konstaterar att samtliga europavägar och riksvägar som korsar Norrköping är rekommenderade som transportled för farligt gods. Särskilt känslig är E 22, eftersom den passerar tät bebyggelse rakt genom centrala Norrköping.Järnvägen
I Norrköping liksom i Linköping korsar södra stambanan stora innerstadsleder på väg in och ut ur staden, men också känsliga vattendrag som Motala ström och Stångån. Till det kommer industrispåren i Norrköping till och från Händelö och Södra hamnen. Industrispårens närhet till hamnen och Bråvikens vatten kan utgöra en ökad risk, konstateras det i rapporten.Hamnen
Bråviken pekas ut som extra känslig. In och ur Bråviken färdas årligen 2 516 fartyg varav cirka 80 procent är handelsfartyg. Många färdas genom Bråvikens trånga sund, med slutpunkt Norrköpings hamn.I Bråviken finns känsliga Natura 2000-områden och Bråviken är dessutom av riksintresse för yrkesfisket.Eftersom transporter till havs inte sker på särskilda rutter är olycksrisken svårare att förebygga på plats. Spridningen av farliga ämnen är också mycket svårare att kontrollera.Grundvattnet
Dessutom framgår det av rapporten att en av länets största grundvattenförekomster finns under Norrköping. Den andra finns under Motala. Skillnaden mellan Motala och Norrköping är att jordlagren i Norrköping är särskilt vattenförliga. En vattentäkt finns också i Norrköping nära södra stambanan.Slutsatserna i rapporten är knappast någon nyhet för brandförsvaret i Norrköping. - Vi vet att det transporteras en massa farligt gods i Norrköping, säger Per Johansson, chef för den förebyggande avdelningen på brandförsvaret i Norrköping.- Trots det inträffar sällan olyckor av den här typen, säger han och tillägger sedan:.- Men det är klart att vi kommer närmare och närmare den dag det inträffar. Ett önskemål från brandförsvaret är enligt Per Johansson att politikerna i Norrköping, precis som man gjort i Linköping, fattar beslut om vägvalsstyrning. Det vill säga att man förbjuder transporter med farligt gods på särskilt känsliga gator inne i stan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om