Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Norrköping får Sveriges modernaste spårvägsledning

NORRKÖPING: I rondellen vid Norrköpings resecentrum byggs Sveriges första höj- och sänkbara spårvagnsledning.
Därmed kan chauffören till höga transporter som passerar höja upp spårvagnsledningen drygt åtta meter upp i luften.

Här i rondelllen vid Resecentrum byggs Sveriges första höj- och sänkbara spårvagnsledning.
FOTO: Andreas Skogh

Här i rondelllen vid Resecentrum byggs Sveriges första höj- och sänkbara spårvagnsledning. FOTO: Andreas Skogh

Foto:

Norrköping2007-07-04 06:00
När höga transporter från företag i Finspång ska passera i rondellen på väg mot hamnen har man tidigare fått plocka ned spårvagnsledningarna, ett krångligt och tidskrävande arbete. Med den nya hissbara anläggningen blir transporten mycket enklare.
- Chauffören behöver bara hoppa ur sin lastbil och med hjälp av en nyckel han har med sig vrida om en spärr i ett skåp på stolpen här, säger Ulf Nilsson som är projektledare för bygget och pekar mot en av stolparna.
När nyckeln vrids om stoppas spårvagnstrafiken och den vanliga trafiken i rondellen. Sedan hissas spårvagnsledningarna upp tre meter, från 5,20 meter till 8,20 meter. Då kan den höga transporten passera. Sedan vrids nyckeln om igen och ledningarna hissas ned på sin normala höjd.
- Det blir ju inte så roligt om chauffören glömmer att sänka ned ledningen, blir dyrt att laga om det går sönder, säger Ulf Nilsson.
Ulf Nilsson och hans mannar kommer från ett företag i Västerås som bygger järnväg. Det är dem som sålt in och har hand om själva konstruktionen för den moderna anläggningen.
- Det här är väldigt spännande för oss, säger han, om det visar sig att det fungerar bra kan det finnas fler ställen där man kan tänka sig en sån här lösning.
Arbetet med den nya anläggningen har pågått sedan i söndags och förväntas vara klart någon gång i nästa vecka, då ska en spårvagn provköra anläggningen. Vecka 29 ska spårvagnstrafiken vid resecentrum vara i gång igen, tills dess är spårvagnen ersatt av bussar. För att hålla tidschemat gäller det att allt går enligt planerna.
- Eftersom allt är nytt för oss stöter man ju på lite småproblem, säger Ulf Nilsson, men inget som vi inte kunnat lösa än så länge.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om