Norrköping en knutpunkt
I går presenterades Norrköpingspaketet, som kostar närmare en miljard kronor. Så det är inte vilket "paket" som helst: - Det handlar om att bygga ut Norrköpings infrastruktur, så vi blir ett ännu större nationellt transport- och logistikcentrum, som skulle säkra vår framtida tillväxt, välfärd och skapa fler jobb i kommunen, förklarade kommunalrådet Mattias Ottosson (s) vid en pressträff igår i Sjöfartsverkets nya lokaler i Östra Promenaden.
1) Norrleden, en väganslutning mellan Norrköpings hamn och E 4-an,
2) Nytt järnvägsspår över kardonbron på Händelö och fram till södra stambanan,
3) Förbifarten av E 51-an vid Svärtinge,
4) Breddad och fördjupad inseglingsränna i Bråviken till Norrköpings hamn vid Djurön.
- Angående de här fyra projekten kan jag säga att när det gäller Norrleden pågår förhandlingar om samfinansiering mellan Vägverket och Norrköpings kommun, säger Mattias Ottosson. Och när det handlar om riksväg 51 hoppas vi spaden snart kommer i marken för byggstarten.
<B>+ Ordet "Ostlänken" nämns inte i planerna?</B>
- Nej, den satsningen går parallellt utanför paketet, men givetvis fortsätter vi agera för att den här nya järnvägssatsningen också ska bli verklighet framöver, som ett komplement till alla andra projekt.
Maktherrar
Vid gårdagens pressträff hade många "maktmänniskor" samlats, bland annat Per-Arne Kreitz från Banverket, Anders Torbrand, Luftfartsverket, Lars Vieweg, Sjöfartsverket, Hjalmar Strömberg, Vägverket, och Staffan Eklind, Norrköpings Transportcentrum.
Även Per Sandström från Östsam fanns på plats och betonade hamnens betydelse i hela den här satsningen:
- Mig veterligen är det här en helt unik satsning, där man lyckats samla fyra olika statliga verk runt planeringsbordet för en stor gemensam paketsatsning. Och jag kan säga att det råder total uppslutning från Östsams 13 östgötska kommuner och landstinget, med en storsatsning på Norrköpings hamn för att sedan bygga vidare på Norrköping för att det ska bli ett ännu större transportcentrum.
Hamnchefen Bengt-Erik Bengtsson var givetvis belåten med planerna:
- Infrastrukturen runt Norrköping är bra, men kan bli ännu bättre, när det gäller vägar och järnvägar och därför är Norrköpingspaketet en mycket viktig satsning.
- Själva hoppas vi snart få klartecken för att både bredda och fördjupa Bråviken från Djurön och in till Pampushamnen till "Östersjödjup", så att vi kan ta in Östersjöns största båtar till Norrköping i framtiden.
Ostkustens Göteborg
- Min förhoppning är att Norrköping alltmer blir ostkustens Göteborg och Norrköpingspaketet är ett steg i den riktningen.
Lars Vieweg från Sjöfartsverket varnade dock för att förstudien kan ta lite tid:
- När det gäller breddning och fördjupning av farleden, måste det till en rejäl förstudie inklusive miljödom, så det kan nog ta ett eller två år innan vi får ett utslag här, men vi är positiva till den här satsningen och jobbar vidare med vår förstudie.
Anders Torbrand från Luftfartsverket avslöjade att man har nya storsatsningar på gång för Norrköpings flygplats:
Hög flygplatsstandard
- Norrköpings flygplats håller redan idag en mycket hög standard och kvalitet och i höst ska vi investera i ett nytt instrumentlandningssystem västerut för ett 10-tal miljoner kronor och därefter har vi allra högsta standard på flygplatsen i Norrköping inför framtiden.
Björn Persson, Norrköpings kommuns näringslivsdirektör, kommenterade paketet så här:
- Förhoppningen är att satsningen i Svärtinge påbörjas snart och att de andra delarna i paketet sedan följer efter så snart som möjligt.
<B>+ När finns hela Norrköpingspaketet packat och klart?</B>
- Det här är en långsiktig lösning, men om jag ska vara optimistisk tror jag att alla de fyra delmålen finns klara inom sex år. I så fall skulle åtminstone jag vara mycket nöjd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!