I den nya dragningen flyttas stationen ännu ett stycke bort på Butängen. Tunneln mot Linköping dras via Noss fabriksområde.
– Vi har varit på väg att ta beslut, som utan godtagbara skäl kunnat förstöra en del av Norrköping. Inte förrän finplaneringen började i höstas har vi insett det här, säger Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande.
Dittills hade det varit självklart, att Ostlänken-tunneln mot Linköping skulle dras via Norr Tull. Enda oenigheten var, att medan kommunen ville ha upphöjt läge för spårområdet ville Trafikverket ha allt markbaserat.
Som framgick av intervjun med Michael Porath, kommunens utvecklingsansvarige för Resecentrum, i fredagens Folkbladet skulle det av kommunen tidigare förordade alternativet ha lett till rena rama Norr Tull-massakern.
Det alternativet är nu också avskrivet. Ett av tre kvarvarande huvudalternativ för Trafikverket är dock alltjämt det markförlagda läget med tunnel Norr Tull.
Men även det – har man nu blivit klar över inom Norrköpings kommun – är ett skräckscenario, om än någon aning lindrigare. Hus måste även här rivas längs Norra Promenaden. Norr Tull kommer att ligga uppgrävd i flera år och sannolikt inte heller här kunna återställas som trafikplats.
Även detta vore en massaker på Norr Tull med omnejd. Att polishuset i alla fall blir kvar får betecknas som en klen tröst.
– Den här problematiken har vi inte insett tidigare, konstaterar Stjernkvist.
Men han tror bestämt, att det här till slut ska kunna bli bra – ja, rentav alldeles oerhört bra.
– I samtalen med Trafikverket har de dragit samma slutsats som vi. Att Noss/Bergslagsgatan är ett bättre alternativ, som man borde ha tänkt på tidigare.
– Den stora diskussionen blir nog nu, om det ska bli markläge eller upphöjt läge. Men vi måste nu se till att klara i varje fall huvuddelen av Noss gamla fabriksområde.
– En lärdom är att när man tar den här typen av jättestora beslut finns alltid risken, att man försummar det som till synes är detaljer. Men som för oss inte alls behöver vara detaljer, säger Lars Stjernkvist.