Normalt på SJ tidigast torsdag
På torsdag ska, enligt Banverket, hela södra stambanan Stockholm-Malmö åter vara normalt farbar.Men om tågen verkligen kommer att rulla i helt vanlig ordning, det återstår ändå att se.
SJ:s presschef Kajsa Moström vet överhuvud taget inte, om SJ ens någonsin förr haft något så här långvarigt stopp.
Ovanligt
- Jag kan i alla fall säkert säga, att ett så här långt avbrott på en så viktig linje som södra stambanan, det måste vara väldigt ovanligt.
Senaste beskedet från Banverket är att ledningar m m ska ha lagats till på torsdag. Banverket och SJ ska nu ha ett möte om läget.
En annan fråga är dock, hur lång tid det kan ta för SJ att få ordning på sina tågsätt så att de kan rulla normalt. Som det nu är befinner sig ett antal tåg på fel plats. Här krävs en viss logistik, och rimligen även en viss tid, för att få full ordning på torpet.
Kajsa Moström säger sig inte ha någon annan förklaring till det unikt långdragna stoppet än att blåsten förra helgen var exceptionell.
- Det handlade ju om vindar av orkanstyrka. Träd har fallit över kontaktledningar och spår, men ledningar har också böjts till direkt av vinden. Både kontaktledningar och signaler har förstörts.
Merkostnader
Kostnaderna för Banverket, som ansvarar för spår och kringutrustning, har beräknats till 100 milj kr. SJ:s merkostnader uppgår, enligt Kajsa Moström, hittills till 30 milj kr.
Där ingår då kostnader för bussar som satts in som ersättning för tågen, övernattningar, skador på tågsätten m m.
Till detta kommer så småningom även att kunna läggas uteblivna biljettintäkter. I värsta fall kan det bli tapp även på lite sikt, eftersom en sådan här negativ erfarenhetn kanske ka få somliga att välja bort tåget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!