Nej, så här får det inte se ut
Går det an sälja en kommunal gymnasieskola med två unga kvinnors bara överkroppar? Nix, direkt stötande, anser Erik Svansbo som är ung folkpartist, engagerad i jämställdhetsfrågor. Och anmälde affischerna som nu är spridda över Norrköping till Pressetiska rådet mot könsdiskriminerande reklam. - Det onda ligger i betraktarens öga, säger skolans rektor, Per-Anders Jarlborg.
Erik Svansbo har öga för jämlikhet och har reagerat starkt på Kungsgårdsgymnasiets reklam som syns överallt på stan. "Jag har anmält den till Pressetiska rådet mot könsdiskriminerande reklam", säger han. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se
Foto:
- Det är de orden som gäller, säger Per-Anders Jarlborg. Eleverna spinner vidare på ett tema de arbetat med och skojar med att de "stämplas ut", den ena flickan har en sådan stämpel på sin rygg.
Skolexempel
- Det här är ett skolexempel på oetisk reklam som är könsdiskriminerande, säger Erik Svansbo. Man säljer en produkt med hjälp av avklädda flickor och de två sakerna har ingenting med varandra att göra. Jag tycker det är en lite lustig annons kan jag säga, den är både fel, oansvarig och oproffsig.
För jämlikhet
Erik Svansbo, 25 år och student på Campus, är ordförande i ett manligt nätverk för jämställdhet och kommenterar dagshändelser på sin blogg. Att skapa uppmärksamhet kring den här typen av frågor säger han är en profilfråga för honom som blivande politiker.
- Man undrar ju vad dom vill förmedla med bilden. Visst är den könsdiskriminerande. Det här handlar dessutom om en kommunal skola som ska vara ett föredöme. Istället bidrar bilden till ett sexualiserat samhälle och vad är det egentligen man utlovas om man kommer till Kungsgård?
Tidigare har Pressetiska rådet fällt en annons som handlade om att sälja klockor med hjälp av en avklädd kvinna. En verklig parallell, anser Erik. En vantolkning anser Per-Anders Jarlborg.
Sexistisk?
- Det är synd om man tolkar bilden som sexistisk och det beklagar jag verkligen, säger han. Jag har fått flera reaktioner, men bilden vill symbolisera kunskap som något som räcker genom hela livet liksom de här tatueringarna. Eleverna på medialinjen har skojat till det lite.
Rektor Jarlborg ser riskerna, men säger också att det är en balansgång med reklam.
- Ett budskap måste sticka ut lite för att märkas, men det får inte såra, säger han. Jag tycker ju inte att de här flickorna är utmanande på något sätt, de är ju till exempel knappast ens sminkade. Kanske kan det ändå komma något gott ut av det här, vi kanske får igång en etisk debatt på skolan som vi kan lära oss ännu mer av.