Navet i skärgården
Mattisstugan är porten till S:t Anna skärgård. Ewa Strömbäck är portvakten som tar emot gästerna med öppna armar. Hon hade 3000 förra sommaren.
Mattisgården, två kilometer efter bron över Lagnöströmmen är numera porten till turismen i S:t Anna skärgård. Ewa Strömbäck är inne på fjärde året med turiststugan på Gränsö (Norra Finnö). FOTO: ARNE LINDH
Foto:
Det började med Navet i Havet, en intresseförening för de som bor och verkar i S:t Anna skärgård. Föreningen har stugan som samlingspunkt .
- Vi hade en stor visiondag för några år sedan där vi samlade politiker, företagare och boende här ute. "Skärgård 2010" kallade vi det, berättar Ewa.
Ett påtagligt resultat av visionerna blev att detn lilla huset på Gränsö blev turiststuga med stöd av Söderköpings kommun. Ewa fick ansvaret. Sedan dess har hon fullt upp. Hon och hennes man Bengt driver ett elektronikföretag och ett designföretag. Ewa gör bl a websidor (t ex www.sanktanna.com).
Nu jobbar hon också i turiststugan nästan hela sommaren.
- Jag får några ungdomar som ska sommarjobba här, så jag hoppas hinna få lite semester jag också, säger hon.
Ledigt för Ewa är att koppla av med familjen på verandan vid Lernacken. Villan har havsutsikt, utom från verandan.
- Vi träffar så mycket folk om dagarna så det är skönt att vända ryggen åt dem på kvällarna, skrattar Ewa.
Koppla av gör hon också ombord på familjens segelbåt. Men några långa turer blir det inte numera.
- Behövs inte, det är så fint här omkring, tycker Ewa.
<b>Internet</b>
I Mattisstugan finns turistbroschyrer med information om sevärdheter, camping, stuguthyrning, kajaker, båtturer och olika evenemang under sommaren.
Härifrån kan besökarna också ringa, faxa, surfa på nätet, kolla och skicka e-post - populärt inte minst bland utländska besökare.
Moderna tider kräver nya tjänster. Det har hänt en hel del på de 22 år Ewa Strömbäck bott och verkat i skärgården.
- Den stora skillnaden mot de första åren är väl att de boende gått samman och börjat göra mer saker tillsammans, säger Ewa som är kassör i Navet vid Havet.
<b>Marknadsföring</b>
Turistsatsningen innebär också marknadsföring av de företag som finns i närheten. Och de är ganska många. Nytt för i år är varumärket S:t Anna-produkter som endast får sättas på sådant som producerats lokalt.
En del av dem säljs i Sjöboden som ligger strax intill turiststugan och drivs av Bengt och Ewa Strömbäck.
- Vi är noga med att inte sälja något krafs, utan bara sådant som vi själva tycker om, säger Ewa.
Även om det hänt mycket på senare år återstår en hel del. Ewa efterlyser lite bättre infrastruktur, dvs sådant som får samhället att fungera bättre.
- Vi skulle gärna vilja ha fler bussturer. Nu är det omöjligt att pendla in till jobb i Norrköping eller Söderköping. Man måste ha bil helt enkelt, säger ewa.
Bredband står också på önskelistan.
- Både företag och turister vill kunna vara uppkopplade och modem är hopplöst långsamt. Men här ute finns inget alternativ.
Dessutom saknas affär på vinterhalvåret. Till Bottna som har öppet året runt är det över en mil från Lagnöbron.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!