Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nästa höst går spåret till Ljura

Redan nästa höst kommer du att kunna ta spårvagnen hit.
Fram till Ica Ljura, i Ljurafältets själva början.
Och detta är då också en markering till Banverket, att Norrköping menar allvar med spårväg till Ringdansen.

Hit, längs Albrektsvägen och ungefär till Ica Ljura, ska spårvagnarna börja rulla redan nästa höst.
Foto: Janne Forsby (011-200 464)
janne.forsby@folkbladet.se

Hit, längs Albrektsvägen och ungefär till Ica Ljura, ska spårvagnarna börja rulla redan nästa höst. Foto: Janne Forsby (011-200 464) janne.forsby@folkbladet.se

Foto:

NORRKÖPING2005-10-19 06:00
Som framgick av gårdagens Folkbladet finns utbyggnaden av spårväg till Ljura med i socialdemokraternas och miljöpartiets gemensamma förslag till budget. De båda har visserligen ingen egen majoritet, men här lär det inte bli några problem. Även andra partier är i hög grad med på noterna.
Redan nästa år kommer alltså spårvägen att förlängas från korsningen mellan Trozelligatan och Albrektsvägen. Slingan runt Klingsberg, klent besatt på senare år, läggs då ner.
I stället dras spårvägen vänsterut längs Albrektsvägen. Över korsningen med Hagebygatan, fram till Ljura. Och detta är då första etappen av spårväg till Ringdansen.

Bara början
Som utveckling av stadens kommunikationer är förlängningen till Ljura inte så mycket. Men detta är ju bara början. Och den så att säga symboliska betydelsen är ju också desto större.
- Det här visar hur angelägna vi är om utbyggnaden, säger kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson.
Kommunen visar sig ju här beredd att satsa utan att ännu ha fått besked från Banverket om statsbidrag. Signalerna därifrån har dock varit såpass positiva, att de pengarna ses som bara en tidsfråga.
Det har också framförts, att Banverkets hantering kanske kan snabbas på genom att kommunen visar sin synnerligen goda vilja. Förutom spåret fram till Ljura ska även spårvägsbron över Söderleden påbörjas under nästa år.

God ekonomi
Stadsplaneringsnämndens ordförande Eva Andersson pekar på att man genom att avveckla Klingsbergsslingan sparar in de 10 milj kr, som denna annars måste renoveras för. Jämfört med det måste det ju vara god ekonomi att satsa 14 milj kr på utbyggnaden till Ljura, som under alla förhållanden snart ska ske.
Eva Andersson står nu i intensiva kontakter med både myndigheter och riksdag.
- Banverket reviderar nu sin framtidsplan. Vi verkar för att bredda perspektivet, så att det inte bara handlar om en spårvägsutbyggnad utan blir samhällsbyggnadsfråga. Därför försöker vi att politiskt bredda frågan upp mot riksdagsnivån.
Leif Lindberg, nybliven verksamhetschef för kollektivtrafiken, omtalar att man laborerar med etapper för utbyggnaden. I så fall ser nästa etapp ut att bli fram till vårdcentralen i Hageby, och därefter vidare till Trumpetaregatan lite bortom OK-macken på Hagebygatan. Sedan då den avslutande etappen fram till Ringdansen.

Väntan på bidrag
Dessa utbyggnader lär dock inte inledas, förrän statsbidraget är i hamn. Som det nu tycks kommer större delen av utbyggnaden, dock ej hela, med i flerårsinvesteringsbudgeten fram till år 2009. Med det bästascenario man nu har kan vi år 2011 komma att ta spårvagn ända till Ringdansen.
Så snart det byggts klart till Ljura kommer spårvagnarna alltså att börja rulla dit, och en vändslinga inrättas på platsen. Däremot är det mer tveksamt om spårvagn kommer att gå till Hageby vårdcentral så snart rälsen dragits fram dit. Bussarna måste ju ändå finnas kvar, och det är tveksamt om det - så långt - blivit någon vinning med spårvagn.
Men efter den fortsatta förlängningen till Trumpetaregatan är ju hela Hageby täckt. Då kommer spårvagnar att rulla dit, och busstrafiken att anpassas därefter.

Osäkra faktorer
Det kalkyleras nu med 200 milj kr för spårvägsutbyggnaden, vilket ser ut som enrätt så våldsam fördyring jämfört med de 125 milj kr som tidigare nämnts.
Här finns många osäkra faktorer, och enligt vad Folkbladet erfar skulle siffran för säkerhets skull vara tilltagen i överkant. Snarare skulle den ligga lite över 150 milj kr. Här lär dock finnas alla skäl att återkomma.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om