I den så kallade mobilitetshuben ska olika typer av eldrivna fordon ingå, bland annat mopedbilar och cyklar.
– Det innebär att man går med i ett kooperativ mot en månadskostnad. Med hjälp av en app ser du vilka fordon som är tillgängliga för att boka och låsa upp med en kod, förklarar Alf Gustafsson.
Han är vice ordförande och grundare till Kolmårdens Utveckling, ett bolag som på olika sätt vill öka Kolmårdens attraktionskraft för boende och inflyttare. Han har tidigare suttit i byggnadsnämnden och fullmäktige för Socialdemokraterna och sedan många år jobbar han för att bygga bostäder till äldre i Krokek.
Enligt projektskissen ska elbilspoolen komplettera Östgötatrafiken, som har lagt ner sin busslinje till Kvarsebo. Hemtjänsten och hemsjukvården kör i dag HVO-bilar, men den närmaste tankstationen för HVO finns i Norrköping, två mil från Krokek. Dessutom är tanken att villaägarna ska kunna sälja sin "andrabil" som många har i Krokek.
Bilpoolen är dock sprungen ur ett byggtekniskt problem. Kolmårdens Utveckling projekterar just nu tolv stycken lägenheter för 65+boenden i Kvarsebo. Efter fem års arbete – inklusive en pandemi – ser Alf Gustafsson äntligen en ljusning för byggets motstycke i Krokek.
– Jag har inte vågat annonsera något men nu finns det en möjlighet att vi kan börja bygga tolv till fjorton lägenheter i Krokek 2025, säger han.
Syftet med lägenhetsbygget är att skapa bostäder till pensionärer som vill sälja sina villor i Krokek, men inte lämna byn.
– Vi har gjort en lokal kö som heter Kolmårdens Byggemenskap och den har tillsammans med Kvarsebos Byggemenskap över 40 pensionärer som väntar på att få bo i Kvarsebo eller Krokek, menar Alf Gustavsson.
Lägenheterna som ska byggas i Krokeks centrum stötte på patrull när projektet krävde ett högt parkeringstal.
– Det är kommunens egna påhitt att i stan ska man ha 0,5 parkeringsplatser per lägenhet, men på landet ska det vara 0,8. Om man har en bilpool, så folk inte behöver ha lika många bilar, då borde man kunna gå ner i antal parkeringsplatser, säger Alf Gustavsson.
Innan covid kom och satte projektet på paus gjordes en marknadsundersökning som visade att en efterfrågan på en elbilspool finns i Krokek. Planen är att ha en laddstation här, något som redan finns vid Kolmårdens djurpark, en aktör som är inblandad i projektet.
Jimmy Persson, från hållbarhetsavdelningen på Parks & Resorts, tror att bilpoolen är en bra pusselbit. Många tar bilen till djurparken i dag.
– En elbilspool är ett bra komplement för våra gäster som reser kollektivt till djurparken och målsättningen är att fler gör det. En elbil kan underlätta sista biten och man känner att man har lite mer frihet. För oss är det en självklarhet att stödja initiativ som främjar omställningen, säger han.
Även Hyresbostäder planerar att bygga fler lägenheter i Krokeks centrum.
– Eftersom vi har många hyresrätter i Krokek så känns det självklart att vara en del av projektet. Vi har många hyresgäster som inte är bilburna och kan vi göra vardagen enklare så är det förstås en stor bonus, säger Thomas Gustafsson på Hyresbostäder.
– Vi har sökt söka pengar från kommunens fonder till förstudien. Den sista biten är att Eon måste räkna på hur svårt är det att ta fram el till 10-15 bilar och hur lång tid det tar, säger Alf Gustafsson.
Han är dock positiv till att förstudien kan dra igång under årets tredje kvartal enligt plan.