När "Draget" var kärleksstigen i stan
Foto: Okänd
värsting som publikplats. Här ägde historiens största folksamling i Norrköping rum karnevalsdagen i augusti 1984. Minst hundratusen människor bedömdes se det böljande sambatåget. En oförglömlig festkväll i gamla surbullestan. Rekord som aldrig kan slås? Fyrtio år tidigare under andra världskriget drog många på trottoarerna. Sannolikt därav heter Drottninggatan "Draget". Minnen för livet finns säkert hos många från tonårsvandringarna upp och ner. Vanligtvis onsdags- och lördagskvällar rörde sig skrattande och ivrigt pratande led varv efter varv mellan Sankt Persgatan och Trädgårdsgatan. Alltid mycket tryggt.Kärleksstig
Tvärs över gatan kastades flörtiga blickar mellan pojk- och flickögon. Innan kvällsvandringen var slut kanske de gick på samma trottoar, blev småningom par och fortsatte på livets vandring. Draget som kärleksstig. Hur ofta har inte gatan stängts för trafiken så att demonstrationståg, protesttåg, som mot Ericsons nedläggning, fredsmarscher, manifestation mot rasism, musikparader, Barnens Dag och skidtävlingar kunnat ske? Draget - allas gata! Under halvtannat decennium i förra halvseklet byttes de gamla husen ut. 80 till mer än 100 år gamla hus i borgarbebyggelsen måste rivas. Byggmästarna tröttnade på hus med utsirade fasader och torn. Rasket revs och Dragets södra del fick sina varuhusblock-ibland hårt kritiserade. Gatan blev i princip lika smalt gaturum som förut.Ännu som förr
Stadsälskande flanörer får numera nöja sig med att fånga den svunna tiden under några attraktiva fasader längs norra delen av Drottninggatan. Där finns alltjämnt Gamla stan. Den svunna tiden finns också i miljön kring parkerna på norra sidan Strömmen. Dit över leder i dag Saltängsbron. Förr var det Oskar Fredriks bro som var något av Drottniggatans pärla. Bron var en vacker övergång för Norrköpingsbornas söndags- och helgpromenader för att njuta av Carl Johans park och Järnvägsparken samt av konserter vid Kakhuset. Rivningen av gamla bron gjorde många sorgsna, men bron var ålderstrött och måste bytas. Men att den skulle ersättas av ett stort fult flak som Saltängsbron var till enorm besvikelse.Namnstrid
Oskar Fredrik skulle vänt sig i sin grav om han sett nya bron, menade motståndarna. Trots kritiken ville de dock ha gamla namnet kvar. Men bron var ny och 1980 vid invigningen döptes den till Saltängsbron. Nostalgin kring den gamla bron lever kvar och frodas i berättelser om passagerarfartyg som gick upp till kaj vid Grand Hotel, fiskehamnen på västra sidan med "Arken" och dylikt. Glömt är heller inte hur bron vid andra världskriget var fiskeplats när Vimman, en art av karpsläktet, gick upp och stod i tjocka stim mitt i Strömmen vid brofundamenten. Fiskarna stod vid västra broräcket och ryckte. Ibland så kraftigt att fångsten for upp i vid båge och hamnade på taket på förbipasserande spårvagnars tak. Vimman var ett ätbart bidrag till försörjnigen i många hushåll under de svåra åren.Som 1904
Drottninggatans norra del från Saltängsbron till Norra Promenaden är numera enda del av gatan med riktig trafik. Själva bron fungerar i det enkelriktningssystem som råder mellan Hamngatan och Södra Promenaden. Som trafikled är annars Drottninggatan ganska tom. Den är tillbaka i ungefär samma status som för drygt hundra är sedan. Då vid seklets början startade spårvägen. Den var tämligen ensam. Drottninggatan, numera som "gårdsgata", kan knappast ha någon biltrafik alls. Däremot är det tillåtet med spårvagn genom denna "gård". Det är nog ett för Sverige unikt arrangemang.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!