Någonting gick snett - men var?
En inhyrd konsult och en jurist specialiserad på entrepenader granskar nu hanteringen av saneringen på Ingelsta. Kommunens revisorer gör sammalunda. Någonstans har det brustit. En orsak kan vara underbemanning. För mycket besparingar, för lite folk. Det kanske är sådant, som nu börjar straffa sig.
Gamla tippen på Ingelsta är ett fortsatt huvudbry för politiker m fl i Norrköping.
Foto:
Det finns en entrepenör, NCC, det finns en av Norrköpings kommun anlitad projektledare, WSP. På byggmöte den 3 december redovisades en prognos med 12,1 milj kr som slutkostnad. Med på byggmötena är, förutom NCC/WSP, också en handläggare från Norrköpings kommun.
I princip samma information som den på byggmötet hade stadsplaneringsnämnden fått dagen före - och det var då också den sista information, som nämnden fick innan det väldiga kostnadsöverdraget klarnade in i februari.
Inom ramen
Vad nämnden i december informerades om var en fördyring på ca 50 procent.
- Det skulle bli ca 10-12 milj kr. Men det kunde vi klara inom ramen för exploateringen på Ingelsta, säger nämndens ordförande Eva Andersson.
Exploateringar ger ju också intäkter, som i det här fallet genom markförsäljningar. Så här långt bedömdes därför saneringskostnaderna vara hanterbara, och nämnden lade informationen till handlingarna.
Men på nästa byggmöte, där kommunens handläggare åter deltog, den 15 december lämnades mer oroande besked. Nu hade slutprognosen åkt upp till 18,4 milj kr.
Det var värre
Det var ju genast betydligt värre. Men vederbörande tjänsteman slog inte larm, och till detta har stadsplaneringsnämnden nu fått några förklaringar.
Saneringen skulle, ska det ha uppgetts på byggmötet, vara klar inom kort. Några andra handlingssätt än att fortsätta sanera hade inte angetts. Och dessutom var tempot i processen hög.
Detta eftersom det i avtalet mellan kommunen och Plantagen - som alltså ska etablera ett Garden Center på den här aktuella platsen - fanns en deadline den 30 april. Och kommunen var ju angelägen om att etableringen verkligen skulle bli av.
Det är dessa förklaringar, som getts till att det hela fick rulla på. En fråga, ännu obesvarad, är hur det sedan kunde komma sig att nästa byggmöte hölls först den 3 februari.
Den information som entrepenör/projektledare då hade att lämna var ju rena dynamiten. Beräknad slutkostnad hade ökat från 18,4 milj kr till 25-30 milj kr. Dryga miljonen i veckan - och inget hade meddelats om saken.
Varför? - blir då frågan. Den här gången tvekade inte kommunens handläggare. Han slog larm till mark- och exploateringsenhetens chef Gudrun Ivarsson, som i sin tur genast informerade stadsplaneringsnämndens ordförande Eva Andersson.
Strax var då hela saneringen avbruten. Och i tisdags beslöt alltså nämnden, att också stoppa betalningarna, med 12 av summa 30 milj kr ännu obetalda.
Nu är konsultfirman Miljöinvest inkopplad, liksom en jurist specialiserad på entrepenader. Kommunrevisionen granskar, helt klart, också saken. Även om stadsrevisor Ulf Nersing vägrar att göra några som helst uttalanden, vare sig om Centralbadet eller saneringen på Ingelsta.
- Vi kommer att uttala oss den 13 april, men dessförinnan inget.
Och det är då allt, som stadsrevisorn har att säga idag.
Bov i dramat
En mer generell "bov i dramat" tycks dock redan nu kunna pekas ut: Underbemanning, en följd av kommunens allt hårdare besparingar på senare år. Som då gått ut inte minst över den tekniska sidan.
Både plankontor och andra enheter har idag alltför lite folk för att kunna möta krav, som till exempel nya företagsetableringar ställer. Då det dessutom ofta måste gå undan, annars kan ju etableringen gå Norrköping förbi.
- Det är lite av problemet att det är för lite folk på våra kontor, säger stadsplaneringsnämndens 2:e vice ordförande Gunnar Bredin (m).
- Vi rustade ner, när byggaktiviteten gick ner. Och vi har inte hunnit börja rusta upp igen nu när vi har börjat få kunder igen.
Att hitta nytt folk till tjänsterna är därvid inte det enda problemet. Det krävs ju också, helst, sådana som vet något om vad som förevarit i Norrköping. Det kunnandet försvinner annars nu, när 40-talisterna börjar troppa av i pensionen.
Gemensamma drag
Centralbadet, ursprungligen budgeterat till 34,4 milj kr, beräknas få en slutkostnad på 65 milj kr. Ingelsta-saneringen, budgeterad till 5-10 milj kr, lär komma att kosta över 30 milj kr.
Gemensamma drag är en kommunal tjänsteman, som inte lämnat information om kostnadsökningar vidare. Vederbörande nämnds ordförande - Lennart Jansson, kultur- och fritidsnämnden resp Eva Andersson, stadsplaneringsnämnden - har kunnat reagera först på ett alltför sent stadium.
När det gäller saneringen på Ingelsta finns alltså en hel del att utreda nu. När man kan komma till skott kan Eva Andersson idag inte säga:
- Vi måste titta på olika tekniska lösningar. Det gäller att till lägsta kostnader hitta ett bra sätt att använda marken på.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!