Visual Sweden har i en virtuell miljö, en datorsimulerad verklighet, placerat en storbildsskärm på Holmentorget, där publiken kan följa direktsändningen dygnet runt. Där kan man sjunga, dansa och applådera – allt hundra procent coronasäkert.
Platsen valdes av det skälet att det redan fanns en befintlig 3D-modell av detta torg, till skillnad mot Gamla torget som är den plats som egentligen var tänkt för Musikhjälpen 2020.
Att det här roliga initiativet presenteras lite sent, när Musikhjälpen snart är slut, på söndag, beror på att det är ett experiment, förklarar Anders Carlsson, processledare för Visual Sweden.
– Vi ville vara säkra på att allt fungerade innan vi gick ut och berättade om det här i någon vidare krets. Vi har gjort experiment sedan i måndags, men nu fungerar allting, säger Anders Carlsson.
– Det innebär att vi är väl förberedda om nu Musikhjälpen, vilket vi tror, kommer till Norrköping nästa år. Vi hade en långt framskriden dialog med både Sveriges Radio, Sveriges Television och med huvudproducenten för Musikhjälpen att göra det här kopplat till det fysiska evenemanget, och bjuda in hela Sverige virtuellt på Gamla torget.
Den idén står kvar till nästa år. Det återstår en del upphovsrättsliga frågor att lösa innan det kan genomföras i större skala och mer officiellt.
– Då är tanken att det ska finnas en skärm inne i buren där man kan se den virtuella publiken utanför, från hela Sverige, och att programledarna kan göra besök i den virtuella miljön, och lämna buren virtuellt, vilket aldrig har gjorts tidigare.
Under experimentet är det ett begränsat antal deltagare, 30 åt gången. För att delta behöver man programvaran AltspaceVR på PC eller Mac. Man skapar en avatar, en figur som ser som man själv, och besöker miljön. Besökare har börjat hitta in, bland annat en svensk bosatt i London, berättar Anders Carlsson. Man kan också skänka pengar – inifrån VR-miljön.
Visual Sweden är ett regionalt initiativ, en del av LiU, med placering på Campus Norrköping, och driver innovation inom området visualisering. Här har man samarbetat med företagen Spotscale, som står för 3D-kopian av Holmen-torget, och Around the Corner, som står för funktionerna i miljön.
– Det är ingen annan region i Sverige som har så många företag som kan sådana här saker, säger Anders Carlsson.