Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

MS-sjuk skadad vid resa

När MS-sjuka Sara klev ur taxibilen började den rulla. Chauffören hade nämligen glömt lägga i handsbromsen. Saras fot skadades. Men någon ersättning från taxibolaget får hon inte. Eller?

Arkivfoto:

Arkivfoto:

Foto: Anders Törnström

NORRKÖPING2015-01-29 18:56

Det beror på att taxiresan, i och med att bilen stannat, var över, menar Taxibil i Östergötlands vd Emir Sobo.

– Därför har vi hänvisat henne till sin egen hemförsäkring, eftersom det hände när resan var avslutad, säger han.

Det var den tionde januari som olyckan var framme. Sara, som har färdtjänst, skulle kliva ur hemma på gatan och klev av snett och vrickade till foten när bilen började rulla.

– Jag skrek att ”den rullar”. Chauffören insåg då att han glömt lägga i handsbromsen, berättar hon.

Senare på eftermiddagen började foten bli blå och svullnade upp och Sara beslutade att åka till akuten.

– Där kunde de konstatera att den var stukad. Tack och lov inget mer, säger hon.

Den stukade foten tvingade henne att ställa in ett besök hos släktingar hon skulle besöka i Stockholm. Och eftersom hon inte kunde ta sig ut och handla, fick hon beställa hem matvaror från en av butikerna i Norrköping. För läkarbesöket, taxi dit och hem och hemkörningsavgiften för matvarorna, kräver hon nu Taxibil i Östergötland på sammanlagt 480 kronor. Plus ersättning för den uteblivna resan.

– De kan låta som en struntsumma, men för mig är det mycket pengar, säger Sara.

Men i ett första skede verkar alltså inte som om taxibolaget villiga att ersätta henne.

Vad har ni för policy när olyckor inträffar när människor reser med er?

– Ibland betalar vi ut ersättning, ibland inte. Det beror på från fall till fall. Men så här har vi hanterat det här ärendet. Händer något extraordinärt kan vi lämna det till vårt försäkringsbolag, säger Emir Sobo.

Men är det inte det om chauffören glömmer att lägga i handbromsen och det här inträffar?

– Det är så här vi hanterat det här fallet och jag tänker inte ändra något av mina medarbetares beslut bara för att media ringer, säger Emir Sobo.

Lite senare blir tongången dock en annan. Då verkar det trots allt som att det skulle kunna vara ett ärende för taxibolagets försäkringsbolag. I ett mail skriver han att Sara fått bolagets försäkringsnummer så att "hon kan prata med både sitt och bolagets försäkringsbolag för att se om hon kan få ersättning från något håll"

– De vet ju inte vad de säger. Först säger de att deras försäkring inte täcker, men sedan något annat, säger Sara.

– Jag har kontaktat deras försäkringsbolag och de tyckte inte alls att det var konstigt att jag anmälde till dem. Jag har fyllt i pappren, och de skulle skicka samma till Taxibil.

Från sitt eget försäkringsbolag får hon ingen ersättning.

– De menar att det ska gå på Taxibils trafikförsäkring.

Nu väntar Sara på svar från taxibolagets försäkringsbolag om hon får någon ersättning eller inte.

– Jag har aldrig upplevt några problem med färdtjänsten tidigare. Men så här får det inte gå till. Man får inte glömma att lägga i handbromsen.

Fotnot: Sara heter egentligen något annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om