Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Motorvännernas stora dag

En blänkande Chevrolet Master Delux från 1939 i originalskick. Det var ett av över hundra fantastiska fordon från förr som rullade fram på Norrköpings gator i lördags. Folkbladet träffade verkliga motorvänner som brinner för sina klenoder.

Magnus Holm på nostalgitripp på sin DKW, en militärmotorcykel från 40-talet. Han berättar att han körde mc "som grabb" och har tagit upp intresset igen som pensionär. - Min svärson fick den här av sin farfar som 16-åring och skruvade isär den. Delarna låg i en låda när jag fick den. Det tog mig två-tre år att sätta ihop den.
Foto: Hasse Johnsson

Magnus Holm på nostalgitripp på sin DKW, en militärmotorcykel från 40-talet. Han berättar att han körde mc "som grabb" och har tagit upp intresset igen som pensionär. - Min svärson fick den här av sin farfar som 16-åring och skruvade isär den. Delarna låg i en låda när jag fick den. Det tog mig två-tre år att sätta ihop den. Foto: Hasse Johnsson

Foto:

NORRKÖPING2005-06-13 06:00
När den motorhistoriska dagen firades runt om i Sverige plockades ögonstenarna fram ur garagen. Den grå grusparkeringen vid Himmelstalundshallen förvandlades till ett museum med mullrande motorer, blänkande krom och lack, och en doft av motorolja och läderklädsel.
I en liten grön Trabant från 1986 satt Désirée Eriksson med hunden Cindy i knät. Den östtyska Trabanten är sannerligen en bil med historia.
I folkmun kallades den för "Trabbi" och ibland elakt för "den skenande dammsugaren". Men en snabb sökning på Internet visar att Trabanten nu blivit något av en kultbil runt om i världen.

Studsar och bullrar
- Jag fastnade för den för att den är så fulsnygg. Den är tvåcylindrig och väldigt speciell att köra eftersom den bara har 26 friska hästkrafter. Det studsar, hoppar och bullrar, säger ena ägarhalvan Jimmy Norén.
Han berättar att bilen tillverkades mellan 1958 och 1991, men snabbt blev omodern. Den är gjord av duroplast, som det kallades, en blandning av textiler och träavfall.
- Den är inte så miljövänlig, man säger att oljeröken låg tung i gamla Östberlin, berättar Bernt Zettervall, bilens andre ägare.
En helt annan skönhet är Georg Ringqvists Chevrolet från 1939. När han köpte bilen för sju år sedan var den bara skrot. Oräkneliga timmar har lagts ned på att fynda originaldelar, meka och pyssla för att återställa bilen in i minsta deltalj.
- Jag har sytt klädseln och lyckades hitta originalfärgen. Den kommer från Västervik och jag har träffat ett av barnen till den första ägaren. Han var inget barn längre, utan 80-år, men berättade några historier om bilen.

"Gammal bil ska rulla"
Missade du Chevan i helgen finns det goda chanser att du får se den rulla fram på Norrköpings gator någon annan gång. För en veteranbil ska inte tillbringa sina dagar i garaget, tycker Georg Ringqvist.
- Jag kör rätt ofta. En gammal bil ska röra på sig, för folk blir alltid så glada när de ser den.
Totalt visades ungefär hundra bilar, 25 motorcyklar, varav den äldsta från 1927, gamla Grållar (Fergusontraktorer) och den unika brandbilen från 1936 från Brandkårsmuseet i Simonstorp. Efter träffen på Himmelstalund fortsatte klenoderna i kortege genom stan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om