Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Motormännen: Hastighetskaos på vägarna i höst

I juni avslöjade Folkbladet Vägverkets planer på att sänka hastigheterna på en rad vägar i Östergötland. Bland annat ska hastigheten sänkas på flera vägar i Finspångs kommun samt väg 209 från Norrköping mot Arkösund. Nu reagerar Motormännens riksförbund på Vägverkets planer. - Många olika hastighetsgränser skapar stor risk för minskad acceptans bland bilisterna, säger Niklas Stavegård från Motormännen. Vägverket håller inte med om kritiken.

NORRKÖPING2009-09-23 12:00
I Östergötland är det knappt 30 olika vägsträckor som berörs av Vägverkets planer. I de allra flesta fall vill Vägverket sänka hastigheterna på dessa vägar. I ett fåtal fall höjs hastighetsgränsen. Syftet är att öka trafiksäkerheten och därmed minska antalet olyckor på vägarna. Men Motormännen håller inte med om att de sänkta hastigheterna automatiskt ger färre olyckor. De är istället mycket kritiska till denna lösning.Kortsiktig lösning
- Sänkt hastighet på våra vägar är en kortsiktig lösning. Det som måste göras är att tillsätta ökade resurser för att förbättra och åtgärda vägar med låg trafiksäkerhetsstandard, säger Niklas Stavegård på Motormännens Riksförbund i ett pressmeddelande.Enligt Motormännen kostar omskyltningen av alla vägar som berörs i Sverige cirka 150 miljoner kronor. Motormännen ser heller att dessa pengar används för att höja standarden på farliga vägar. Organisationen tycker också att de nya hastighetsgränserna, som går i steg om 10 km/h, gör det svårare för trafikanterna att hålla reda på vilken hastighet som gäller på vägen man färdas.- Med fem nya hastighetsbegränsningar kommer det bli svårt för trafikanterna att veta vilken hastighet vägen har, och det är inte bra för trafiksäkerheten. För att göra det enklare för trafikanterna borde de gamla ojämna hastigheterna skrotas, säger Niklas Stavegård i pressmeddelandet.Lennart Öberg på Vägverket i Linköping arbetar nu för fullt med förberedelserna för de nya hastighetsgränserna.- Vi väntar ju fortfarande på alla remissvaren om vårt förslag. Under vecka 40 och 41 sammanställs remissvaren och sedan få vi utifrån dessa fundera på eventuella förändringar i vårt förslag, säger han.Nyskyltat i november
Planen är att de nya skyltarna ska börja sättas upp den 10 november.När det gäller Motormännens kritik om att trafikanterna får svårt att hålla koll på hastighetsgränserna så har Lennart Öberg svårt att förstå den.- Vi försöker tvärt emot att få bort plottrigheten, säger Lennart Öberg.Han menar att på de flesta av sträckorna där Vägverket föreslår sänkt hastighet till 80 km/h kommer även nuvarande sänkningar till 70 km/h i tex korsningar att tas bort.- Ofta är det korsningar där vi gör bedömningen att de fungerar även för 80 km/h. Då får vi ett bättre flyt på dessa vägar, säger Lennart Öberg.Men det förekommer också vägar i länet, enligt Öberg, där hastigheten vid korsningarna kommer att sänkas ytterligare, dvs normalhastigheten blir 80 km/h och vid korsningarna 60 km/h.- Vägen mellan Östra Husby och Söderköping är en sådan sträcka, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om