Motormännen: E 22 är en av landets farligaste vägar i sommar
E 22 från Norrköping mot Kalmar och Öland är en av Sveriges mest trafikerade vägar under sommaren. Och en av de trafikfarligaste. Se upp på E 22 i sommar, säger Motormännen som säkerhetsklassar de svenska vägarna.
E 22 söderut från Norrköping håller för låg standard, anser Motormännens riksförbund som säkerhetsklassar de svenska vägarna. Sträckan Norrköping-Söderköping får bara två stjärnor (av fyra) beroende på många avfarter och korsningar. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
Det är alarmerande, enligt Motormännens vd Maria Spetz.
- För allas vår säkerhet och i nollvisionens anda måste den uppgraderas säkerhetsmässigt till minst trestjärnig-, helst fyrstjärnig status, säger Maria Spetz i ett pressmeddelande.
Farligare på sommaren
Maria Spetz menar också att sommaren är särskilt farlig på vägarna.
- Kombinationen hårt trafikerad väg och bilförare som inte är så vana att köra långa dagsetapper till vardags kan ge upphov till situationer som lätt utvecklas till olyckstillbud.
Motormännen bedömer svenska vägarna utifrån en standard, EuroRAP, där vägarna betygssätts enligt en fyrgradig skala.
- Vi ser på vägarna utifrån tre olika aspekter, berättar Niklas Thorslund, projektledare hos Motormännen.
- För det första ser vi på om vägen har mittseparering eller skyddsvajrar. För det andra hur sidoområdena ser ut, om det finns skyddsstängsel till exempel vid branter eller klippväggar. Och till sist ser vi hur vägen är utformad med tanke på korsningar och utfarter, säger Niklas Thorslund.
Utifrån de kriterierna är det inte överraskande att E 22:s första sträckning, från Norrköping mot Söderköping bara fått två stjärnor. Sedan blir det genast bättre med tre- eller fyrstjärnigt (faktiskt) ner mot länsgränsen. Men i Småland är E 22 ett sorgligt kapitel. På långa sträckor ner mot Kalmar får vägen bara två stjärnor.
Vad ska man göra åt det, frågar vi Niklas Thorslund?
Dåligt säkerhetstänkande
- I första hand ska vi bilister vara medvetna om hur det ser ut och ta det extra försiktigt, säger Niklas Thorslund.
- Men på sikt måste vi naturligtvis ställa krav på Vägverket och på politikerna att se till att vägen förbättras. Sådant tar dessvärre lång tid.
Niklas Thorslund menar att det är dåligt med säkerhetstänkandet när det gäller vägtrafiken.
- Om man jämför med hur det ser ut inom flyget till exempel. Där accepteras inga säkerhetsrisker. Inom industrin är säkerhetstänkande mycket bättre än när det gäller våra vägar. Det måste bli en ändring, säger Niklas Thorslund.
- Kravet är förstås att vägarna ska förbättras så fort det går.