– Det är vårt traditionella arrangemang, där vi börjar med en utställning på Himmelstalund och sedan avrundar dagen med en cruising på Kungsgatan, berättar Susanne Svalander som är ordförande i Motorklubben.
– Dessutom är Karin Asplund kassör och Anneli Ahonen sekreterare, så vi är tre tjejer som styr Motorgårdens verksamhet just nu!
Är det några nyheter i årets arrangemang?
– Cruisingen från Norr Tull och upp till Fenixrondellen på Kungsgatan genomförs som vanligt medan det finns en del nyheter på utställningen på Himmelstalund. Bland annat satsar vi mer på barnen i år, via en fiskdamm, lek och spel samt ponnyridning, i samarbete med Norf. Även Simonstorps Brandkårsmuseum deltar.
– På Himmelstalund blir det också lite fler marknadsstånd jämfört med i fjol. Trubaduren Mikael Leonardsson kommer också att underhålla på eftermiddagen, då det också blir en dansuppvisning av Norrköpings Sportdansare.
Medlemmen Kjell Sjöstedt tillägger:
– Överskott från våra arrangemang skänker vi till Daca, som hjälper utsatta barn till ett bättre liv.
Dessutom har Motorgården 60-årsjubileum i år. Hur firas det?
– Dels firar vi jubileet under lördagen och sedan kommer vi att ha ett eget 60-årsfirande senare i höst, säger Susanne Svalander.
Hur mår föreningen idag?
– Vi mår riktigt bra och trivs härute på vår anläggning vid Kråkvilan. Vi har cirka 45 medlemmar varav hälften är mer aktiva och vi märker av lite tillväxt av yngre medlemmar i 25-30-årsåldern, vilket förstås är väldigt roligt.
Kjell Sjöstedt är en av veteranerna i föreningen och gör en tillbakablick över de 60 åren:
– Jag började springa härute när jag var i mopedåldern, när Norrköpings kommun startade Motorgården för "Norrköpings motorburna ungdom" som de sa.
– Då minns jag att "Kolven" hade motorverkstad och Berit hade köket på den tiden. Att vi hamnade härute på Kråkvilan var ju att kommunen inte ville att vi skulle hänga runt och "stöka" inne i centrala Norrköping.
På den tiden var det alltså inte bara bilar?
– Nej, då var det både mopeder, motorcyklar och bilar, främst amerikanska sådana, härute. Sedan dess har motorcyklarna särat av sig till en egen föreningen, Peking MC, och vi på Motorgården har mest amerikanska bilar.
– Än idag huserar vi på samma plats, tillägger Susanne Svalander, men numera i egen regi och utan inblandning av Norrköpings kommun.
Kjell Sjöstedt lägger till:
– Vi har ju också vår stora kortege genom centrala Norrköping 1 maj, då vi lockar till oss massor av människor som kantar gatorna.
– Och ett ganska nytt inslag är när vi ett par, tre gånger om året tar en tur med äldre personer i våra amerikanska bilar, ett uppskattat samarrangemang med PRO.