Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Motbjudande? Döm själva

Igår möttes Norrköpingsbor av ett annorlunda reklambudskap på några av stadens reklampelare. Men någon avsändare mer än budskapet "reklam manipulerar oss. - Vi manipulerar reklamen" och ett anarkistmärke, gick inte att finna.

Uppseendeväckande och vågade texter fanns det på några av de "nya" skyltarna, här med ett anarkistmärke. Några timmar fick de synas innan det blev känt för företaget som äger skyltarna, JCDecaux, som omedelbart skickade ut man för att återställa ordningen.

Uppseendeväckande och vågade texter fanns det på några av de "nya" skyltarna, här med ett anarkistmärke. Några timmar fick de synas innan det blev känt för företaget som äger skyltarna, JCDecaux, som omedelbart skickade ut man för att återställa ordningen.

Foto:

NORRKÖPING2004-05-13 06:00
Reklamskyltar har målats över, förstörts och blivit nerkluddade. Men igår hade den befintliga reklambilden helt ersatts av egentillverkade bilder och texter. På flera av stadens reklamskyltar tillhörande JCDecaux fanns det igår ett annorlunda reklamutbud. "Maskerad varje dag", "Botad våldtäktsman", "Homokamp" var några av texterna som också hade illustrationer. Motbjudande verkade några Norrköpingsbor tycka medan andra tyckte att syftet trots allt var gott.
- Problemen som de reflekterar över är allvarliga och viktigt att vi får upp ögonen på. Det känns som att samhällskritik behövs, sade Erik Petersson om två av skyltarna, men höll inte riktigt med ett av budskapen.
- Problemet med våldtäktsmän är väl att de är mycket ensamma, mår dåligt och behöver hjälp. Det borde finnas mer civiliserade lösningar än den som ges här, fortsätter han.

Svårt att förstå
Men det var inte alla som fick upp blicken på de iögonfallande ritningarna.
- Nej jag såg det inte först. Syftet är väl gott men det kan nog vara svårt att förstå för de som är mindre i åldern, säger Maria Eriksson och tycker att det är bra att någon reagerar även om tillvägagångssättet kanske inte är det bästa.
- Det är ju inte lagligt och jag antar att det är någon extrem organisation bakom men vilka är svårt att säga, fortsätter hon.
- de borde få betala som alla andra, sa Erik Malmberg som dock höll med om att syftet nog var gott med de uppseendeväckande reklamskyltarna.

Några timmar
Några timmar fick de sitta innan den objudne gästen uppmärksammades av företaget som äger skyltarna, JCDecaux.
- Det här är tråkigt men inget vi kan göra så att det inte händer. Norrköping är ändå ganska förskonat från sådana här händelser, sa Camilla Petersén, ansvarig för reklamförsäljningen hos JCDecaux i Norrköping.
- Det kunde varit värre. Vid andra reklamkampanjer har det hänt att våra kunder drabbats men så var det ju inte här har jag förstått.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om