Det speciella med spårvagnen, var att den tog med passagerarna på en resa in i framtidens Norrköping. Framförallt när det gäller trafiksituationen i de centrala delarna.
– Vi har funderingar på att dra ned spårvagnen på Gamla Rådstugugatan, för att avlasta kollektivtrafiken på Drottninggatan, berättade trafikplaneraren Christer Nilsson, medan framtidsspårvagnen, i form av en veteranvagn modell M 67, kördes runt en slinga i centrala Norrköping.
– Men det vi jobbar mest just nu, när det gäller spårvägen, är en ny, kortare sträckning mellan Söder Tull och Ljura centrum, via Hagebygatan. Och ett annat stort projekt är våra planer på att dra ut spårvägen till Vrinnevisjukhuset, berättade Christer Nilsson, medan spårvagnen körde Nygatan fram mot Östra Promenaden.
Han avslöjade också att kommunen ser över möjligheterna till fler broar över Strömmen, för att förbättra trafiksituationen i Norrköping, för såväl bilar, som gående och cyklister.
Lördagens spårvagnsturer ingår i den samrådsprocess för den nya översiktsplanen för Norrköping, där kommunen bjuder in medborgarna att ta del av framtidsplanerna.
Översiktsplanen för staden Norrköping är på samråd 14 mars till 16 maj och är en planering för hur staden ska växa och utvecklas attraktivt och hållbart i framtiden. Lördagens spårvagnstur var ett tillfälle att ta del av en föreläsning på temat trafik och kommande lördag blir det nya spårvagnsturer, nu med inriktning på framtida arkitektur.
Föreläsningarna på spårvagnen ger passagerarna en möjlighet att få veta mer om platserna som passeras och vad som är viktigt att tänka på när staden växer.
– Vi vill att Norrköpingsborna ska känna sig delaktiga i samrådet och bjuder därför in till dialog och möjlighet att påverka, sade Per Sandler, som är projektledare för översiktsplanen.
– Spårvagnarna är en viktig symbol och en del av stadens själ. Därför befinner vi oss på en spårvagn.