– Ja, det är inte gratis, utan Norrköpings kommun går in med drygt 20 miljoner kronor första året, för att täcka upp nystarten av morgonavgången, berättade kommunalrådet Lars Stjernkvist (S).
– Sedan fortsätter vi med knappt 15 miljoner andra året och slutligen knappt åtta miljoner tredje året. Totalt cirka 43 miljoner kronor innan vi fjärde året hoppas att linjen bär sig, utan kommunalt bidrag.
Är det här pengar, som skjuts till utöver de 25 miljoner kronorna som kommunen stöttar flygplatsen med varje år?
– Ja, och det är extrapengar som vi tar från vinsten från två andra kommunala bolag, nämligen Hamnbolaget som går otroligt bra och även från vårt vinstgivande spårvägsbolag.
Hur stor risk tar Norrköpings kommun, med den här satsningen?
– Det finns alltid en risk, men den här satsningen på en morgonavgång, tror jag starkt på. Många har hittills tvingats åka till Arlanda för morgonflyg söderut, men det behöver man inte nu längre. Så det här är en glädjens dag och en dag där kommunen skjuter till ekonomiska muskler till flygplatsen för den här, av många, önskade satsningen.
– Man kan inte underskatta betydelsen av bra kommunikationer, för att en stad som Norrköping ska växa och just nu växer vi otroligt snabbt och kraftigt. Och bra kommunikationer tror jag ytterligare stimulerar den här utvecklingen. Tyskland är ju en stor handelspartners för Sverige och München är ett populärt resmål för många privatresenärer.
Håkan Liljeblad (S), ordförande i Norrköping Airport, sa så här:
– Vi kan inte bara finnas till för charterturism, utan vi vill också förbinda Norrköping med omvärlden och omvärlden med Norrköping. Därför är vi så glada för samarbetet med bmi regional och ännu gladare nu när vi även får en tidig morgonavgång till München. Något som näringslivet efterfrågat ända sedan starten av linjen till München i fjol.
Reidar Svedahl (L), näringslivsansvarigt kommunalråd, var också på plats:
– Vi från näringslivssidan är exceptionellt glada idag, när flygplatsen uppfyller ett av de största och tydligaste önskemålen från näringslivet, nämligen bra förbindelser på morgonen med flyget till München. Bättre än så här kan det inte bli, så nu hoppas jag bara att näringslivet tar till sig den här satsningen. Nu kan man sluta åka till Arlanda och jag vill helst sätta upp en skylt på E 4-an, att det är förbjudet att åka till Arlanda, när vi nu får eget morgonflyg!
Även flygplatschefen Mari Torstensson gladde sig åt nya morgonavgången:
– Vi får en ny morgonavgång samtidigt som vi har kvar eftermiddagsavgången och vi har även två dagliga avgångar från München till Norrköping. Ett mycket bra program, där ändå den nya morgonavgången klockan 06,00 är den som glädjer mig mest. Något vi drömt om, eftersom den varit mycket efterfrågad från näringslivet.
– Dessutom, tillade Mari Torstensson, innebär det här att vi får en bas här i Norrköping, för det aktuella flygbolaget bmi regional, som tänker nyanställa personal här i Norrköping framöver. Därmed blir vi inte bara en slinga, utan vi får även en egen bas här i Norrköping.
På plats fanns även Mats Rosander, kommunikationsdirektör på Siemens i Finspång, som sa så här:
– Vi är 3 000 anställda i Finspång och får uppåt 17 000 besökare varje år som kommer någonstans ifrån i världen. Många med flyg och därför är vi mycket glada för Norrköpings flygplats. både för kvällsflyget och nu även den nya morgonavgången.