Under de senaste veckorna har cirka 500 av Norrköpings femteklassare iklätt sig rollen som barnhemsbarn år 1895. Tillsammans har de på Stadsmuseet och i Grå Huset fått luska fram ledtrådar för att lösa ett mysterium. På fredagen var det dags för sista omgången femteklassare att försöka lösa deckargåtan, men då blev det ett strömavbrott på riktigt.
– Vi var tvungna att snabbt avboka sista femteklassen, eftersom strömavbrottet gjorde att kodlåsen slutade fungera och inga lampor gick att tända, säger dramapedagogen Pia Molin besviket. Det kändes jättetråkigt, eftersom det här rollspelet fungerat så bra med de tidigare eleverna, ända sedan vi hade besök av första femteklassen i december i fjol.
Men nu är det i alla fall slut med det här rollspelet?
– Ja, i alla fall för den här kullen femteklassare i Norrköping, men eftersom vi tycker att det fungerat så bra och barnen tagit till sig mysteriet på ett spännande sätt och försökt hitta lösningar, så hoppas vi på en fortsättning i höst, med nya femteklassare.
Vad handlar då rollspelet om?
– Jo, någon i staden måste vara den skyldige till ett mord på herr Lindner, som var välgörare för barnhemmet Rosenlund. Vem kan mördaren vara? Och var är pengarna, som försvann? Det är det här mysteriet, som femteklassarna fått till sig och eftersom mysteriet skedde 1895 här i Norrköping, så har eleverna fått ikläda sig rollen som barnhemsbarn på den tiden och klätt ut sig, så som de barnen såg ut.
Har de löst mordgåtan då?
– Ja, det har alla klasserna lyckats med,, men jag kan förstås inte berätta hur de har löst mysteriet, eftersom vi hoppas på en fortsättning av samma rollspel i höst. Och då får ju inte den rätta lösningen stå i tidningen redan nu...
Det är en grupp pedagoger inom drama, teater och musik som lett barnen genom spelet, där de fått ställa egna frågor, hitta egna ledtrådar och dra egna slutsatser.
– Att få gestalta en roll har inspirerat eleverna att söka nya kunskaper, säger Annika Svensson, dramapedagog.
Det är genom satsningen Kultur i Skolan, ett samarbete mellan Kulturskolan, Cnema, Stadsbiblioteket, Stadsmuseet och Konstmuseet, som elever fått testa på olika estetiska aktiviteter. Att jobba med Deckargåtan är ett av de teman man jobbat med och tanken är att verksamheten ska fungera som ett komplement till skolan.
– Genom skapande verksamhet väcks lusten att vara kreativ, säger Viktoria Ahlin, drama- och musikpedagog. Och jag tycker att det här rollspelet och mysteriet fungerat precis som vi hade tänkt oss.