Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Möjligt med tåg till Kimstad

NORRKÖPING
För 25 milj kr, varav 15 milj kr till själva stationen, ska Kimstad kunna få en pendeltågsstation.
I en färsk utredning kretsar mycket kring sk TramTrain-trafik i länet, med Kimstad som en tänkbar länk i nätet.

Framtidsscenario. Så här kan man, enligt ett bildmontage från Scandiaconsult, tänka sig den framtida pendeltågsstationen i Kimstad.

Framtidsscenario. Så här kan man, enligt ett bildmontage från Scandiaconsult, tänka sig den framtida pendeltågsstationen i Kimstad.

Foto:

Norrköping2003-08-21 00:00
Utredningen om "Kimstad Pendeltågsstation, övergripande beskrivning och principutformning" har gjorts av Scandiaconsult å Norrköpings kommuns vägnar.
Stationen i Kimstad ses i ett större sammanhang, där inte bara pendeltågstrafik utan också TramTrain, även kallat Duospårväg, ingår.

<b>Framtidsvisioner</b>
TramTrain bygger på framtida sammanbindningar mellan järnvägs- och spårvägsnät. Vissa studier av sådant genomförs nu i Östergötland.
I dessa framtidsvisioner handlar det t ex om TramTrain mellan Finspång och Norrköping, och även mellan Finspång och Linköping - i båda fallen med Kimstad som station på vägen. Varvid då också kan tänkas direktförbindelser, utan byten.
Som påpekas i utredningen är det redan idag rätt många av de boende såväl i själva Kimstad som i trakten upp mot Finspång, som arbetar i Norrköping eller Linköping.
Också orter som Kinda och Söderköping finns med i dessa, låt vara ännu något utopiska, resonemang. Vad gäller Söderköping är förutsättningen, att spårvägen i Norrköping byggs ut till Ringdansen.
Skulle den östgötska infrastrukturen byggas ut efter de här riktlinjerna kan de regional- och samhällsekonomiska effekterna bli mycket stora. Helt nya möjligheter till arbets- och studiependling skulle öppnas.
I detta större perspektiv är då även Kimstad en del. Här finns ju för övrigt redan en gammal järnvägsstation, den som övergavs på 70-talet. Men det är inte om den som det handlar, när nu ny station diskuteras.
Nej, här rör det sig i så fall om ett läge omedelbart norr, eller också söder, om bron - den som för länsväg 215 över järnvägen.

<b>Norr om bron</b>
I en tidigare utredning av Banverket förordades ett läge i anslutning till det gamla industriområdet, det vill säga söder om bron. Att bygga där är också något billigare, men stationen kommer då å andra sidan längre ifrån bostadsbebyggelsen.
Därför föreslås pendeltågsstationen nu i stället placeras strax norr om bron. Samtidigt betonas, att stationen också bör förberedas för TramTrain-system mot Finspång.
Exakta utseendet beror av utformningen av Ostlänken, om vilken man idag inget säkert vet. En tänkbar lösning är dock en separat TramTrain-plattform på andra sidan vägbron från stationen sett, söder om bron alltså.

<b>Bussterminal</b>
I anslutning till pendeltågsstationen ska ligga en bussterminal, med korta restider till både Norrköping och Linköping.
Här anbefalls en enkel slinga med plats för fyra bussar, och med direkt omstigning över plattform till pendeltågen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om