Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Mogen Maia i Flygeln

Det har hänt väldigt mycket på bara några år.  Skillnaden är milsvid mellan den osäkra sångerska som uppträde fumligt och ensam inför fåtaliga åhörare som förband till I'm From Barcelona sommaren 2006 och den världsvana toppartist som gör entré genom publiken och kliver ut på Flygelns scen i sällskap av ett stort kompband.

Foto: Andreas Skogh

Norrköping2009-04-16 22:36
Det här är fjärde gången jag ser Maia Hirasawa bara i Norrköping sedan hon slog sig loss från från kören i Hello Saferide för att satsa på egen hand. En tjusig mognadsprocess går som röd tråd genom samtliga framträdanden. Däremot är låtmaterialet i många fall detsamma som den där ljumma förkvällen i augusti, den trånga aprilkvällen på Crescendo året därpå eller föreställningen som strålade på Stadsmuseets innergård påföljande sommar. Maia släppte ett nytt album i år - "GBG vs STHLM" - som för all del har ett par fina bitar, inte minst "Hush Now" och "I Will Sing For You" som båda görs tjusigt den här kvällen, men jag håller ändå debutens spontansprudlande pop som en aning starkare. Och jag blir glad att Maia inte vänder den ryggen. Den naiva glädje inför musiken som finns på hela debutalbumet går igen i hennes agerande som liveartist. Hon är lycklig, framåt och spontan på ett charmerande sätt. Tack vare det kommer hon undan med att spela fel, få instrumentbekymmer och dricka kolsyrat vatten som leder till rapningar. De små missarna känns på något vis som de tillhör showen. Det går rent av att blunda för en sådan sak som att den uttänkta estetiken där hela sångerskans band klär i grått får dem att se ut som om de klivit på scen i pyjamas när Maia är så glad och levererar godbitar som "Mattis & Maia" eller "Gothenburg". Det går lite på tomgång i några nya nummer och publiken verkar inte riktigt förstå hennes lustiga mellansnack om dåliga efterfester och att hålla undan håret när man spyr (nåväl några skrattar lite nervöst), men annars är kvällen gemytlig. Cello och klarinett är lika givet i arrangemangen som gitarr numera och The Arks gamla Melodifestival-dänga "The Worying Kind" smälter in som om den vore vilken låt som helst i Maia Hirasawas repertoar. Bara det är ett bevis på hur långt hon kommit som liveartist. Jag önskar jag kunde skriva att det enda som inte förändrats är att favoritlåtarna fortfarande är desamma. Men tyvärr har publikkurvan inte följt Maias artistiska utveckling och sorgligt många stolar gapar tomma i Flygeln.
MAIA HIRASAWA Flygeln Publik: ca 250 Betyg: 3/5
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om