Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Moderaterna vill återuppväcka Upplev Norrköping

Återuppväck bolaget Upplev Norrköping. Lyft särskilt fram Kolmården, Industrilandskapet och Visualiseringscenter. Det ser Moderaterna som viktigt i en ny besöksnäringsstrategi.

De moderata oppositionsråden Fredrik Björkman och Sophia Jarl, här i Knäppingsborg, presenterar sin variant av besöksnäringsstrategi. De vill återuppväcka Upplev Norrköping.

De moderata oppositionsråden Fredrik Björkman och Sophia Jarl, här i Knäppingsborg, presenterar sin variant av besöksnäringsstrategi. De vill återuppväcka Upplev Norrköping.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2020-09-09 15:00

När en ny besöksnäringsstrategi tas fram i kommunen, för perioden fram till 2035, tycker Moderaterna att det finns en tendens i kommunen att alltid lyfta fram allt, för att få en känsla av att "vi är duktiga på allt", att Kvartetten försöker få med för mycket, som till exempel att Norrköping är en skärgårdskommun, trots att skärgården är svårtillgänglig.

Nej, då är det bättre att smalna av listan, att vara modiga och våga peka ut tre för Norrköping unika besöksmål som kan ge spinn-off-effekter till hela det lokala näringslivet, menar oppositionsråden Sophia Jarl (M) och Fredrik Björkman (M).

Moderaterna kallar sin skuggvariant av besöksnäringsstrategin för "Let´s be brave – inspired by history, create your future".

Kolmårdens djurpark, Industrilandskapet och Visualiseringscenter är starka varumärken som Norrköping likt Vimmerby med Astrid Lindgrens värld skulle kunna använda för att öka attraktionsvärdet, menar de. I Vimmerby kan man till exempel köpa en Karlsson på taket-bakelse om man besöker ett konditori där.

Moderaterna ser barnfamiljer som en prioriterad målgrupp, men även affärsresenärer, då Norrköpings strategiska läge ger goda förutsättningar för att vara en mötesplats.

Arbetet med att ta fram en besöksnäringsstrategi initierades då det förlusttyngda kommunala eventbolaget Upplev Norrköping lades vilande, med en verksamhetsövergång till kommunstyrelsen och kultur- och fritidsnämnden.

Näringslivsavdelningen har i samverkan med kommunikationsavdelningen och kultur- och fritidskontoret arbetat med strategin.

I början av juni fick kommunstyrelsen ett förslag. Ärendet återremitterades för att politiken skulle kunna bereda fram ett nytt förslag. 

Medan Kvartetten enligt Moderaterna ser kommunikationscenter och kommunikationsavdelningen som de operativa parterna, tillsammans med näringslivkontoret, vill Moderaterna återuppväcka Upplev Norrköping, som ett nav som ska arbeta nära näringslivet, ansvara för platsmarknadsföring och möjliggöra stora arrangemang.

– Nu blir väl rubriken "Moderaterna vill återuppväcka skandalbolaget Upplev". Men nej, det är inget skandalbolag, det var ett riktigt bra bolag som misslyckades med en utställning, för att det var undermålig styrning och ledning. Allt annat som Upplev gjort historiskt har varit enormt framgångsrikt för Norrköping, säger Sophia Jarl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!