Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Misstänkt fiffel

NORRKÖPING
Östgötatrafiken har anmält fem bussbolag till Konkurrensverket för misstänkt prissamverkan och uppdelning av marknaden.
På tisdagen genomfördes en gryningsräd av personal från Konkurrensverket och Kronofogden. Papper kopierades och datorer kollades.
Razzian genomfördes efter beslut i Stockholms tingsrätt som konstaterar att "...det finns anledning anta att de fem bussbolagen ägnat sig åt marknadsuppdelning och prissamverkan".

Bussbolagen får lämna anbud till Östgötatrafiken om busstrafiken. Konkurrensverket misstänker att bolagen samarbetat och delat uppp marknaden mellan sig, bland annat handlar det om landsbygdstrafiken.
FOTO: NICLAS SANDBERG

Bussbolagen får lämna anbud till Östgötatrafiken om busstrafiken. Konkurrensverket misstänker att bolagen samarbetat och delat uppp marknaden mellan sig, bland annat handlar det om landsbygdstrafiken. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto:

Norrköping2003-06-04 00:00
Tingsrätten bedömde att det fanns risk för att bolagen skulle undanhålla bevis, bland annat med tanke på de stora pengar som detta handlar om.
Upphandling gäller Linköpings tätort och övriga Östergötland, utom tätortstrafiken i Norrköpings kommun.
Om de fem bussbolagen fälls för brott mot konkurrenslagen kan det röra sig om konkurrensavgifter på 100-tals miljoner kronor för bolagen.

<b>"Konstigheter"</b>
- Vi såg en del konstigheter i anbuden, säger Östgötatrafikens VD Leif Johansson.
- Vi fick in väldigt få anbud och priserna låg högt över vad vi räknat med.
- Vi har genomfört liknande upphandlingar många gånger och fått konkurrerande anbud från bussbolagen. Den här gången ser det märkligt ut, säger Leif Johansson.
- Inom vissa områden har vi bara fått in ett enda anbud och i några fall har bolag lämnat nästan identiska offerter.
- Jättebra att Konkurrensverket går in och undersöker den här upphandlingen, säger Harald D Horntvedt, trafikområdeschef på Busslink i Norrköping.
Busslinkkontoret i Norrköping fick inget besök på tisdagsmorgonen. Sverigekontoret ligger i Stockholm.
- Däremot har de gått igenom vad som finns i min dator, säger Harald D Horntvedt.
- Vi har absolut ingenting att dölja. Busslink har inte lämnat något anbud på Linköpingstrfiken eftersom vi ansåg villkoren vara omöjliga att uppfylla till rimliga kostnader.

<b>Halv miljard</b>
Upphandlingen är en av de största i Sverige och värderas till ca en halv miljard om året.
De bolag som anmälan avser är Swebus, Connex (Linjebuss), Busslink, Arriva och Orusttrafiken.
Endast ett av bolagen lämnade anbud på Linköpings tätort: Connex (Linjebuss). Detta är det bolag som nu kör Linköpingstrafiken.
Anbud på den övriga trafiken i Östergötland lämnade av de fem bolagen bara Connex och Swebus in anbud, dvs de bolag som idag driver trafik i länet. Anbuden gällde dessutom bara stora trafikpaket där risken för konkurrens från mindre bolag var liten.
Bussbolaget Arriva som tidigare visat stort intresse för Östergötland kom inte med något anbud alls.

<b>Astronomiska viten</b>
Arriva slår ifrån sig alla misstankar om otillåtet samarbete:
-Vi har definitivt inte gjort något och har ett rent samvete, säger Henrik von Porat, vd för Arriva Sverige AB.
-Anledningen till att vi inte lämnat något anbud är att underlaget var så dåligt, det sämsta vi sett under senare år. Det vi skulle räkna på var så dåligt att vi fick gissa.
Dessutom innebar villkoren enligt von Porat att vitena för förseningar, utebliven trafik, kalla bussar och annat kunde bli astronomiska. I det läget innebar det en för stor ekonomisk risk att lägga anbud på trafiken.
-Vi avstod med tungt hjärta, för vi ville gärna ha den här trafiken.
Kontakterna mellan bussföretagen förklarar han med bristerna i anbudsunderlaget.
-Syftet har varit att skapa tyngd i signalerna till Östgötatrafiken att underlaget för upphandlingen var för dåligt.

<b>Misstro</b>
Upphandlingen har de senaste månaderna haft innehållit flera inslag av ömsesidig misstro.
I början av mars fick Östgötatrafiken skrivelser från de fem bolagen där upphandlingsunderlaget kritiserades.
Ett par veckor senare begärde Swebus överprövning i Länsrätten av underlaget. Bolaget ansåg att underlaget innehöll orimliga krav, omöjliga att uppfylla.
Östgötatrafiken avbröt i stället hela upphandlingsprocessen för en månad sedan. Motiv: Brist på konkurrens och alltför höga priser. Upphandlingen togs om från början. Den här veckan har de som är intresserade fått anmäla sitt intresse för att vara med i nästa omgång.
Vilka som i den nya upphandlingen är med på banan är hemligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!