Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Missnöjd kund fick rätt

FINSPÅNG: Ett bilföretag i Finspång ska kompensera en missnöjd kund i Stockholm.
Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat att rekommendera företaget.
Bakgrunden är en tvist om bilservice.

Norrköping2007-06-27 06:00
Kunden lämnade i november förra året in sin Audi A8, årsmodell 1996, på 28 000-mila service. Bilföretaget i Finspång påpekade att det fanns en del brister på bilen. Brister som man bestämde skulle åtgärdas av verkstaden en månad senare. Inget sades om att felen på bilen var allvarliga, varpå kunden körde hem till Stockholm.
Några dagar senare gick det inte att starta bilen. En verkstad i Stockholm konstaterade att det berodde på en läcka mellan oljekylaren och växellådan, som inte hade tillräcklig oljenivå. Bilägaren rekommenderades att byta växellådan vilket skulle kosta minst 69 000 kronor.

Oljebrist
Bilägaren hävdar att växellådshaveriet orsakats av oljebrist och inte av förslitning och borde därför ha upptäckts under servicen i Finspång.
Finspångsföretaget anser dock inte att man gjort något fel.
- Det är inte konstaterat att växellådsfelet beror på något vi har gjort, skriver företaget i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden.

Sålde bilen
Vidare påtalas att kontroll av växellådan inte ingår i servicen och att kunden inte sa något om att växellådan var trög. Företaget erbjöd sig att åtgärda felet men när man skulle hämta bilen i Stockholm, med en lastbil, gick det inte att starta bilen. Det fanns ingen ström i batteriet.
Därefter sålde bilägaren bilen till en bilmekaniker för 22 000 kronor. Hade inte felet uppstått hade han, enligt uppgifter, fått 85 000-100 000 kronor. Och i och med att bilen nu är såld har han yrkat på ersättning för värdeminskning med 40 000 kronor.

Borde informerat
Nämnden anser att bilfirman i Finspång borde ha informerat kunden om riskerna att köra bilen i det tillstånd den var efter servicen i Finspång. Eftersom det inte gjordes finner man att tjänsten inte är fackmässigt utförd och att bilägaren därmed är berättigad till ersättning för den skada som uppstått. Nämnden rekommenderar nu att Finspångsföretaget genast betalar 20 000 kronor till kunden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om