Missnöjd kund fick rätt
FINSPÅNG: Ett bilföretag i Finspång ska kompensera en missnöjd kund i Stockholm.Det har Allmänna reklamationsnämnden beslutat att rekommendera företaget.Bakgrunden är en tvist om bilservice.
Några dagar senare gick det inte att starta bilen. En verkstad i Stockholm konstaterade att det berodde på en läcka mellan oljekylaren och växellådan, som inte hade tillräcklig oljenivå. Bilägaren rekommenderades att byta växellådan vilket skulle kosta minst 69 000 kronor.
Oljebrist
Bilägaren hävdar att växellådshaveriet orsakats av oljebrist och inte av förslitning och borde därför ha upptäckts under servicen i Finspång.
Finspångsföretaget anser dock inte att man gjort något fel.
- Det är inte konstaterat att växellådsfelet beror på något vi har gjort, skriver företaget i sitt svar till Allmänna reklamationsnämnden.
Sålde bilen
Vidare påtalas att kontroll av växellådan inte ingår i servicen och att kunden inte sa något om att växellådan var trög. Företaget erbjöd sig att åtgärda felet men när man skulle hämta bilen i Stockholm, med en lastbil, gick det inte att starta bilen. Det fanns ingen ström i batteriet.
Därefter sålde bilägaren bilen till en bilmekaniker för 22 000 kronor. Hade inte felet uppstått hade han, enligt uppgifter, fått 85 000-100 000 kronor. Och i och med att bilen nu är såld har han yrkat på ersättning för värdeminskning med 40 000 kronor.
Borde informerat
Nämnden anser att bilfirman i Finspång borde ha informerat kunden om riskerna att köra bilen i det tillstånd den var efter servicen i Finspång. Eftersom det inte gjordes finner man att tjänsten inte är fackmässigt utförd och att bilägaren därmed är berättigad till ersättning för den skada som uppstått. Nämnden rekommenderar nu att Finspångsföretaget genast betalar 20 000 kronor till kunden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!