De som har generella frågor till Migrationsverket hänvisas sedan maj 2018 till Kontaktcenter. Där jobbar drygt 100 personer med att svara på frågor som inkommer till myndigheten. De anställda på Kontaktcenter får ta emot väldigt många samtal. I början av året sköt dessutom sjukskrivningarna i höjden. Det innebar att endast 80 anställda fanns på jobbet för att svara på samtalen. Vid veckans slut hade man 24 000 missade samtal, enligt uppgifter till P4 Östergötland. De som ringer är ofta sökande som väntat länge på sitt beslut. Enligt Francisco Carrazana, huvudarbetsmiljöombud på Migrationsverket, tar samtalen lätt en jobbig vändning.
– Det blir mycket suicidhot eller uttalade hot mot Migrationsverket, sånt kan komma i telefon, säger Francisco Carrazana till P4 Östergötland.
Enligt Francisco Carrazana mår de anställda på Kontaktcenter väldigt dåligt och känner sig pressade.
Problemen påtalades redan i höstas men de anställda fick inget gehör. I juni kopplades Arbetsmiljöverket in och kräver att arbetsmiljön förbättras innan november, annars riskerar Migrationsverket att få betala vite.