Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Missade 24 000 samtal

Vid en veckas slut hade Migrationsverket 24 000 missade samtal. Läget blev till slut så allvarligt att Arbetsmiljöverket gick ut med en varning, rapporterar P4 Östergötland.




De anställda på Kontaktcenter mår väldigt dåligt, uppger Francisco Carrazana.

De anställda på Kontaktcenter mår väldigt dåligt, uppger Francisco Carrazana.

Foto: Jeppe Gustafsson

NORRKÖPING2019-08-03 19:00

De som har generella frågor till Migrationsverket hänvisas sedan maj 2018 till Kontaktcenter. Där jobbar drygt 100 personer med att svara på frågor som inkommer till myndigheten. De anställda på Kontaktcenter får ta emot väldigt många samtal. I början av året sköt dessutom sjukskrivningarna i höjden. Det innebar att endast 80 anställda fanns på jobbet för att svara på samtalen. Vid veckans slut hade man 24 000 missade samtal, enligt uppgifter till P4 Östergötland. De som ringer är ofta sökande som väntat länge på sitt beslut. Enligt Francisco Carrazana, huvudarbetsmiljöombud på Migrationsverket, tar samtalen lätt en jobbig vändning.

– Det blir mycket suicidhot eller uttalade hot mot Migrationsverket, sånt kan komma i telefon, säger Francisco Carrazana till P4 Östergötland.

Enligt Francisco Carrazana mår de anställda på Kontaktcenter väldigt dåligt och känner sig pressade.

Problemen påtalades redan i höstas men de anställda fick inget gehör. I juni kopplades Arbetsmiljöverket in och kräver att arbetsmiljön förbättras innan november, annars riskerar Migrationsverket att få betala vite.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!