Minskning för julhandeln i Norrköping city
Julhandeln i Norrköping minskade med fem procent jämfört med samma tid föregående år. 2007 var ett av Norrköpings, genom tiderna, bästa försäljningsår. - Det hade varit svårt att övertrumfa föregående års försäljningssiffror, även utan finanskris och lågkonjunktur, säger Joakim Nättsjö som är centrumledare i Norrköping city.
Foto: Svensson Robert
Även om blixtindex för kläder visar en nationell minskning på 5, 6 procent förutspås Sveriges totala summering av julhandeln 2008 öka. - De siffrorna kommer inte förrän i slutet av januari. Våra uträkningar säger att detaljhandelns index kommer att öka med 2, 5 procent jämfört med föregående år, säger Emma Hernell från Handelns Utredningsinstitut. Först 2009 kommer den verkliga minskningen av människors shoppingvanor att synas. - Det är först då handlarna på de orter som drabbas värst av varsel och arbetslöshet kommer att märka av lågkonjunkturen. Att folk handlat mindre 2008 är nog mest en psykologisk effekt av finanskrisen, säger Maria Sandow som är kanslichef för Svensk Handel Stil. För att förebygga låga försäljningsiffror 2009 säger Joakim Nättsjö att butikerna i city ska jobba mer med sina sortiment och att centrumledningen ska satsa på fler evenemang. - Vi måste få ut folk på stan och kommer att använda olika tillställningar som lockbeten, säger Joakim Nättsjö. Kampanjer
Han säger också att de enskilda butikerna kommer fortsätta med olika reor och kampanjer under 2009. - Vi måste hålla handeln flytande. Fast sedan får vi inte glömma att folk vill ha de senaste trenderna, och det får de inte på reorna. Där har centrumledningen en viktig roll. Vi måste se till att servera folk de senaste, även när det gäller evenemang och artister. Det duger inte att låta något gammalt dansband spela vid festliga tillfällen. Nej, folk vill se de senaste Idolfinalisterna, och de ska de få, säger Joakim Nättsjö.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!